Jednostki samorządu terytorialnego mogą przyznawać stypendia osobom zajmującym się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury oraz opieką nad zabytkami. Warunki i tryb przyznawania tych grantów określa w uchwale organ stanowiący, czyli rada gminy (rada powiatu, sejmik województwa). Jest to akt prawa miejscowego. Dlatego uchwała powinna być zredagowana w taki sposób, aby adresat jej przepisów wiedział, na jakich warunkach i w jakim trybie może się ubiegać o stypendium. Analiza rozstrzygnięć organów nadzorczych i orzecznictwa sądów wskazuje, że jednostki samorządowe mają z tym problemy. Warto więc poznać zasady poprawnie skonstruowanej uchwały w sprawie stypendiów dla twórców, tak by się nie narazić na stwierdzenie przez wojewodę jej nieważności.
Stypendia twórcze dotyczą następujących dziedzin: literatury, sztuk wizualnych, muzyki, tańca, teatru, filmu, opieki nad zabytkami i twórczości ludowej. Natomiast granty przyznawane na przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury obejmują dziedzinę animacji i edukacji kulturalnej oraz zarządzania kulturą i wspierania rozwoju kadr kultury.
Ustalenie beneficjentów
Kompetencja rady gminy zawarta w art. 7b ustawy 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: uopdk) upoważnia radę gminy do określenia szczegółowych warunków, trybu przyznawania stypendiów oraz ich wysokości. Upoważnienie to nie obejmuje natomiast określania kręgu podmiotów uprawnionych do ich otrzymania. Taki katalog osób został już bowiem określony przez samego ustawodawcę. Są nimi podmioty zajmujące się twórczością artystyczną, opieką nad zabytkami lub upowszechnianiem kultury i opieki nad zabytkami (rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z 16 kwietnia 2012 r., znak: NK-II.4131.105.2012).
Rady gminy, idąc na skróty, często wydają jedną uchwałę, w której ustalają stypendia na podstawie trzech delegacji ustawowych. Chodzi o ustawę z: 25 czerwca 2010 r. o sporcie, 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: uso) i 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (dalej: upsw). Taki zabieg jest jednak niedopuszczalny z punktu widzenia prawidłowej legislacji. Obowiązuje bowiem w tym zakresie zasada „jedno upoważnienie – jedno rozporządzenie" (rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody śląskiego z 19 września 2014 r., znak: NPII.4131.1.340.2014).
Zabronione ograniczenia
Podjęcie uchwały na podstawie kilku delegacji może powodować niedopuszczalne zawężenie kręgu osób uprawnionych do otrzymania stypendium (rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody śląskiego z 19 września 2014 r., znak: NPII.4131.1.340.2014).