Kto może ubiegać się o start w przetargu

Nowe przepisy zasadniczo zmieniły sposób stawiania warunków udziału w postępowaniu, jak i oceny ich spełniania

Aktualizacja: 12.01.2010 06:46 Publikacja: 12.01.2010 05:00

Kto może ubiegać się o start w przetargu

Foto: www.sxc.hu

Red

Największą zmianą jakościową w odniesieniu do warunków jest odejście od oceny potencjału wyłącznie samego wykonawcy. Zgodnie z art. 26 ust. 2a ustawy Prawo zamówień publicznych, może on polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.

Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, że będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie takich podmiotów.

 

 

Wykonawca w zasadzie może posługiwać się szeroko pojętym potencjałem podwykonawców oraz podmiotów trzecich samemu tylko koordynując ich pracę. Nadal jednak to wyłącznie on odpowiada za należyte wykonanie zamówienia. W skrajnej sytuacji firma może być wyłącznie organizatorem wykonania (generalnym wykonawcą, inżynierem kontraktu), którego najistotniejszym wkładem w realizację umowy będzie organizacyjne know-how.

Tego typu konstrukcja wykonania zamówienia zbliżona jest do konsorcjum, jednak podstawowa różnica jest taka, że podwykonawców i podmioty trzecie nie łączy z zamawiającym żadna bezpośrednia więź prawna i nie odpowiadają oni przed zamawiającym za działania i zaniechania wykonawcy.

Ich jedynym partnerem w ramach zamówienia jest wykonawca i wyłącznie od niego mogą domagać się wynagrodzenia (poza robotami budowlanymi, w których podwykonawca ma specjalne uprawnienia wynikające z kodeksu cywilnego). Natomiast w konsorcjum (ofercie łącznej) naczelną zasadą jest solidarna odpowiedzialność współwykonawców.

 

 

Wykonawca na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego wskazanym jest zobowiązany wykazać odpowiednio, nie później niż na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub składania ofert, spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1.

Taka treść przepisu (w zakresie przez zamawiającego wskazanym) znacznie zwiększa jego samodzielność w postępowaniu i pozwala mu elastycznie decydować, jakie dokumenty (nadal w ramach określonych rozporządzeniem w sprawie dokumentów) będą niezbędne do oceny spełniania warunków. Zamawiający może więc żądać dokumentów dotyczących wszystkich podmiotów, których potencjałem i zasobami wykonawca się posługuje podczas oceny ofert. Samo żądanie kierowane jest oczywiście nadal do wykonawcy jako składającego ofertę.

 

 

Podstawową różnicą pomiędzy podwykonawcami a podmiotami trzecimi jest ich udział w realizacji zamówienia. Podwykonawcy realizują jakiś określony fragment zamówienia (choć niekoniecznie część w rozumieniu pzp), natomiast podmioty trzecie tylko biernie udostępniają swoje zasoby.

Ze zróżnicowaniem podwykonawców i podmiotów trzecich wiąże się dodatkowo fakt, że ci ostatni nie są objęte ograniczeniami wynikającymi z art. 36 ust. 4 i 5 pzp. W związku z tym korzystanie z zasobów podmiotów trzecich z punktu widzenia zamawiającego jest tym samym, co korzystanie z zasobów własnych wykonawcy.

Nowelizacja (art. 26 ust. 2c) uelastycznia procedurę badania sytuacji finansowej i ekonomicznej wykonawcy. Jeżeli z uzasadnionej przyczyny wykonawca nie może przedstawić dokumentów wymaganych przez zamawiającego, może przedstawić inne, które w wystarczający sposób potwierdzają spełnianie warunku.

Należy podkreślić stosunkowo swobodną decyzję zamawiającego w tym zakresie oraz zaznaczyć fakt, że to ułatwienie dotyczy wyłącznie sytuacji finansowej i ekonomicznej i nie rozciąga się na inne aspekty badania wniosku lub oferty.

 

 

Krok 1

Zamawiający stawia warunki określone w art. 22 ust. 1 pzp, który stanowi, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące:

- posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności,jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania;

- posiadania wiedzy i doświadczenia;

- dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;

- sytuacji ekonomicznej i finansowej.

Dotychczasowa podstawa do stawiania konkretnych warunków obecnie stała się warunkami sensu stricto.

Krok 2

Zamawiający zamieszcza w specyfikacji „opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” – czyli wskazuje wymagania, jakie wykonawca musi spełnić, aby zostać dopuszczonym do udziału w postępowaniu.Dotychczasowe warunki sensu stricto zostały zmienione w opis sposobu oceny spełniania warunków.

Krok 3

Wykonawca na żądanie zamawiającego w zakresie przez niego wskazanym wykazuje spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1 pzp. Dotychczas zamawiający oceniał spełnianie warunków wyłącznie na podstawie ściśle określonych w rozporządzeniu rodzajów dokumentów – po zmianie wykonawca będzie zobowiązany do przekonania zamawiającego, że nie ma podstaw do jego wykluczenia.

Krok 4

Wykonawca w pewnym zakresie może dostarczyć inne dokumenty niż wymagane przez zamawiającego.Dotychczas niedopuszczalne było stosowanie dokumentów ekwiwalentnych (zamiennych).

Największą zmianą jakościową w odniesieniu do warunków jest odejście od oceny potencjału wyłącznie samego wykonawcy. Zgodnie z art. 26 ust. 2a ustawy Prawo zamówień publicznych, może on polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.

Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, że będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie takich podmiotów.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rząd chce walczyć z nowym oszustwem. Chodzi o fikcyjne umowy OC
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Prawo drogowe
„Pieszy wchodzący” na pasy. Jest uzasadnienie ważnego wyroku
Edukacja i wychowanie
TK przeciwko zmianom w nauczaniu religii. Czy szkole grozi chaos?
Konsumenci
Będzie duża zmiana w kredytach hipotecznych? UOKiK pokazał swój plan
Prawo karne
"To przestępstwo". Prawnicy o komentarzach pod adresem Kasi Nawrockiej