Kto może ubiegać się o start w przetargu

Nowe przepisy zasadniczo zmieniły sposób stawiania warunków udziału w postępowaniu, jak i oceny ich spełniania

Aktualizacja: 12.01.2010 06:46 Publikacja: 12.01.2010 05:00

Kto może ubiegać się o start w przetargu

Foto: www.sxc.hu

Red

Największą zmianą jakościową w odniesieniu do warunków jest odejście od oceny potencjału wyłącznie samego wykonawcy. Zgodnie z art. 26 ust. 2a ustawy Prawo zamówień publicznych, może on polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.

Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, że będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie takich podmiotów.

 

 

Wykonawca w zasadzie może posługiwać się szeroko pojętym potencjałem podwykonawców oraz podmiotów trzecich samemu tylko koordynując ich pracę. Nadal jednak to wyłącznie on odpowiada za należyte wykonanie zamówienia. W skrajnej sytuacji firma może być wyłącznie organizatorem wykonania (generalnym wykonawcą, inżynierem kontraktu), którego najistotniejszym wkładem w realizację umowy będzie organizacyjne know-how.

Tego typu konstrukcja wykonania zamówienia zbliżona jest do konsorcjum, jednak podstawowa różnica jest taka, że podwykonawców i podmioty trzecie nie łączy z zamawiającym żadna bezpośrednia więź prawna i nie odpowiadają oni przed zamawiającym za działania i zaniechania wykonawcy.

Ich jedynym partnerem w ramach zamówienia jest wykonawca i wyłącznie od niego mogą domagać się wynagrodzenia (poza robotami budowlanymi, w których podwykonawca ma specjalne uprawnienia wynikające z kodeksu cywilnego). Natomiast w konsorcjum (ofercie łącznej) naczelną zasadą jest solidarna odpowiedzialność współwykonawców.

 

 

Wykonawca na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego wskazanym jest zobowiązany wykazać odpowiednio, nie później niż na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub składania ofert, spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1.

Taka treść przepisu (w zakresie przez zamawiającego wskazanym) znacznie zwiększa jego samodzielność w postępowaniu i pozwala mu elastycznie decydować, jakie dokumenty (nadal w ramach określonych rozporządzeniem w sprawie dokumentów) będą niezbędne do oceny spełniania warunków. Zamawiający może więc żądać dokumentów dotyczących wszystkich podmiotów, których potencjałem i zasobami wykonawca się posługuje podczas oceny ofert. Samo żądanie kierowane jest oczywiście nadal do wykonawcy jako składającego ofertę.

 

 

Podstawową różnicą pomiędzy podwykonawcami a podmiotami trzecimi jest ich udział w realizacji zamówienia. Podwykonawcy realizują jakiś określony fragment zamówienia (choć niekoniecznie część w rozumieniu pzp), natomiast podmioty trzecie tylko biernie udostępniają swoje zasoby.

Ze zróżnicowaniem podwykonawców i podmiotów trzecich wiąże się dodatkowo fakt, że ci ostatni nie są objęte ograniczeniami wynikającymi z art. 36 ust. 4 i 5 pzp. W związku z tym korzystanie z zasobów podmiotów trzecich z punktu widzenia zamawiającego jest tym samym, co korzystanie z zasobów własnych wykonawcy.

Nowelizacja (art. 26 ust. 2c) uelastycznia procedurę badania sytuacji finansowej i ekonomicznej wykonawcy. Jeżeli z uzasadnionej przyczyny wykonawca nie może przedstawić dokumentów wymaganych przez zamawiającego, może przedstawić inne, które w wystarczający sposób potwierdzają spełnianie warunku.

Należy podkreślić stosunkowo swobodną decyzję zamawiającego w tym zakresie oraz zaznaczyć fakt, że to ułatwienie dotyczy wyłącznie sytuacji finansowej i ekonomicznej i nie rozciąga się na inne aspekty badania wniosku lub oferty.

 

 

Krok 1

Zamawiający stawia warunki określone w art. 22 ust. 1 pzp, który stanowi, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące:

- posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności,jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania;

- posiadania wiedzy i doświadczenia;

- dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;

- sytuacji ekonomicznej i finansowej.

Dotychczasowa podstawa do stawiania konkretnych warunków obecnie stała się warunkami sensu stricto.

Krok 2

Zamawiający zamieszcza w specyfikacji „opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” – czyli wskazuje wymagania, jakie wykonawca musi spełnić, aby zostać dopuszczonym do udziału w postępowaniu.Dotychczasowe warunki sensu stricto zostały zmienione w opis sposobu oceny spełniania warunków.

Krok 3

Wykonawca na żądanie zamawiającego w zakresie przez niego wskazanym wykazuje spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1 pzp. Dotychczas zamawiający oceniał spełnianie warunków wyłącznie na podstawie ściśle określonych w rozporządzeniu rodzajów dokumentów – po zmianie wykonawca będzie zobowiązany do przekonania zamawiającego, że nie ma podstaw do jego wykluczenia.

Krok 4

Wykonawca w pewnym zakresie może dostarczyć inne dokumenty niż wymagane przez zamawiającego.Dotychczas niedopuszczalne było stosowanie dokumentów ekwiwalentnych (zamiennych).

Największą zmianą jakościową w odniesieniu do warunków jest odejście od oceny potencjału wyłącznie samego wykonawcy. Zgodnie z art. 26 ust. 2a ustawy Prawo zamówień publicznych, może on polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.

Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, że będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie takich podmiotów.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów