Rozporządzenie stanowi także, że w sytuacji, gdy oznaczenie nieruchomości numerem porządkowym następuje z urzędu, o fakcie oznaczenia nieruchomości numerem porządkowym zawiadamia się pisemnie właściciela (współwłaścicieli) ujawnionego w ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości). W przypadku braku takiego właściciela – inną osobę lub osoby ujawnione w tej ewidencji. Jeżeli natomiast oznaczenie nieruchomości numerem porządkowym następuje na wniosek właściciela lub osoby faktycznie władającej nieruchomością, o fakcie oznaczenia nieruchomości numerem porządkowym zawiadamia się pisemnie wnioskodawcę.
o otrzymaniu przedmiotowego zawiadomienia właściciel nieruchomości powinien, pod rygorem grzywny, w widocznym miejscu, na budynkach lub na ogrodzeniu nieruchomości, w terminie dwóch tygodni od dnia otrzymania zawiadomienia umieścić tabliczkę z numerem porządkowym nieruchomości.
Trzeba podkreślić, że do wniosku o oznaczenie nieruchomości dołączyć należy szereg dokumentów, w zależności od zindywidualizowanych wymagań gminy, do której wniosek ów jest kierowany. Praktyka w tym zakresie również nie jest jednolita. Dokumenty, jakie najczęściej żądane są przez gminy, to przede wszystkim kopia mapy zasadniczej z naniesionymi budynkami (inwentaryzacja powykonawcza), wypis z rejestru gruntu lub dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością, a także kserokopia pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego. Niektóre gminy wymagają, aby do wniosku o oznaczenie nieruchomości numerem porządkowym wniesiona została opłata skarbowa.
[srodtytul]...ale bez opłaty[/srodtytul]
W aktualnie obowiązującym stanie prawnym ([link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=184196]ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej[/link]) nie istnieje obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od podań, żądań i wniosków. Jednak zdaniem niektórych gmin w przypadku, w którym ustalenie numeru porządkowego nieruchomości następuje na wniosek, to podlega on opłacie skarbowej. Argumentem za jej pobieraniem jest natomiast to, że zagadnienie niniejsze nie należy do kategorii spraw z zakresu budownictwa mieszkaniowego (wyłączenia w tym zakresie), a zatem brak jest podstaw prawnych do wyłączenia obowiązku zapłaty opłaty skarbowej od przedmiotowych wniosków. Podnosi się ponadto, że wszelkie ulgi, wyłączenia i zwolnienia w podatkach, jako stanowiące charakter odstępstwa od zasady powszechności i równości opodatkowania, należy interpretować ściśle.
Ze wskazaną argumentacją nie sposób się zgodzić. Należy zdecydowanie opowiedzieć się za stanowiskiem, że będące zadaniem własnym gminy oznaczanie numerów porządkowych nieruchomości nie powinno podlegać opłacie skarbowej. Trzeba zwrócić przede wszystkim uwagę na fakt zmieniającej się w tym zakresie regulacji prawnej, zmierzającej zdecydowanie w kierunku odstąpienia od przedmiotowej praktyki. Dobrym przykładem powinny być w tej materii działania gmin, które od dłuższego już czasu opłaty takiej nie pobierają (np. Bytom, Czernichów).