Reklama

Powiaty koordynują działania antykryzysowe

Ochrona instalacji zaopatrzenia w wodę, paliwa lub energię to zadania samorządów. Realizują je specjalnie utworzone wydziały

Aktualizacja: 25.11.2008 06:50 Publikacja: 25.11.2008 05:41

Powiaty koordynują działania antykryzysowe

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Obowiązująca od 2007 r. [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185689]ustawa o zarządzaniu kryzysowym[/link] porządkuje rolę i zadania władz gmin i powiatów w ogólnokrajowym systemie przeciwdziałania i reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańców (np. katastrofy naturalne, awarie przemysłowe, wypadki, ataki terrorystyczne).

Na szczeblu samorządu za zarządzanie kryzysowe odpowiadają: w powiecie – starosta, w gminie – wójt, a w mieście – burmistrz lub prezydent. Do pomocy mają komórki organizacyjne w starostwie i urzędzie gminnym (miejskim) – wydziały zarządzania kryzysowego oraz powiatowe i gminne zespoły zarządzania kryzysowego.

[srodtytul]Wydziały, zespoły, centra[/srodtytul]

Zadaniem wydziałów zarządzania kryzysowego jest ogólne kierowanie działaniami służb i instytucji odpowiedzialnych w tej dziedzinie na obszarze jednostki samorządu terytorialnego. Opracowują plany reagowania kryzysowego, powiatowe i gminne.

Za przygotowanie planu w powiecie odpowiada starosta, w gminie – jej szef. Starosta przedstawia plan do zatwierdzenia wojewodzie i wykonuje jego zalecenia. Plany gminne zatwierdza starosta, który ma prawo organom wykonawczym gmin wydawać zalecenia co do zawartości planu.

Reklama
Reklama

Gminne i powiatowe wydziały zarządzania kryzysowego zarządzają, organizują i prowadzą szkolenia, ćwiczenia i treningi z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia na terenie gminy czy powiatu. Należy do nich także przeciwdziałanie skutkom ataków terrorystycznych. Zajmują się również ochroną infrastruktury krytycznej, czyli systemów, obiektów, urządzeń i instalacji ważnych dla funkcjonowania państwa i mieszkańców (np. zaopatrzenia w energię i paliwa, w wodę i żywność, łączności, komunikacji, ochrony zdrowia, ratowniczych).

Zespoły zarządzania kryzysowego to pomocnicze, opiniodawczo-doradcze struktury starosty i szefa gminy. Zespół tworzą urzędnicy, przedstawiciele najważniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa i przeciwdziałania zagrożeniom służb, inspekcji i straży (np. policja, straż pożarna, straż gminna, sanepid) oraz reprezentanci społecznych organizacji ratowniczych.

[srodtytul]Jeden procent z budżetu[/srodtytul]

Ustawa przewiduje też funkcjonowanie centrów zarządzania kryzysowego, obsługiwanych przez zajmujące się tą dziedziną wydziały w urzędach gmin i starostwach. W powiecie (mieście na prawach powiatu) są one obowiązkowe, w gminie – wójt, burmistrz albo prezydent może je powołać, jeśli uzna, że są mu potrzebne do wykonania przypisanych im zadań. Takich jak pełnienie całodobowych dyżurów dla zapewnienia przepływu informacji, nadzór nad systemem wykrywania i ostrzegania ludności o zagrożeniach, współpraca z inspekcją ochrony środowiska oraz współdziałanie z organizacjami i służbami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne.

Zgodnie z ustawą zadania własne gmin i powiatów z zakresu zarządzania kryzysowego finansuje się z ich budżetów. [b]W budżecie trzeba tworzyć rezerwę celową w wysokości do 1 proc. bieżących wydatków pomniejszonych o wydatki: inwestycyjne, na wynagrodzenia i pochodne oraz na obsługę długu. [/b]Ustawa umożliwia też dofinansowanie z budżetu państwa.

[ramka][b]Plan reagowania kryzysowego – wytyczne ustawowe[/b]

Reklama
Reklama

[b]Dokument składa się z kilku elementów:

- plan główny zawierający:[/b] opis zagrożeń, ocenę ryzyka ich wystąpienia oraz posiadanych sił i środków (z oceną możliwości ich wykorzystania); przewidywane warianty działań w sytuacjach kryzysowych,

[b]- procedury reagowania kryzysowego:[/b] opis działań i przedsięwzięć w zakresie monitorowania, usuwania skutków zagrożeń oraz ograniczania rozmiarów strat, zasad współdziałania służb i administracji,

[b]- załączniki funkcjonalne określające:[/b] standardowe procedury operacyjne opisujące sposoby działania służb i instytucji wykonujących zadania antykryzysowe; system łączności między nimi; system monitorowania zagrożeń i alarmowania o nich; zasady informowania ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania; organizację ewakuacji z terenów zagrożonych; organizację opieki społecznej i medycznej; sposoby ochrony przed zagrożeniami biologicznymi i chemicznymi; zasady oraz tryb oceniania i dokumentowania szkód.[/ramka]

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama