Powiaty koordynują działania antykryzysowe

Ochrona instalacji zaopatrzenia w wodę, paliwa lub energię to zadania samorządów. Realizują je specjalnie utworzone wydziały

Aktualizacja: 25.11.2008 06:50 Publikacja: 25.11.2008 05:41

Powiaty koordynują działania antykryzysowe

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Obowiązująca od 2007 r. [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185689]ustawa o zarządzaniu kryzysowym[/link] porządkuje rolę i zadania władz gmin i powiatów w ogólnokrajowym systemie przeciwdziałania i reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańców (np. katastrofy naturalne, awarie przemysłowe, wypadki, ataki terrorystyczne).

Na szczeblu samorządu za zarządzanie kryzysowe odpowiadają: w powiecie – starosta, w gminie – wójt, a w mieście – burmistrz lub prezydent. Do pomocy mają komórki organizacyjne w starostwie i urzędzie gminnym (miejskim) – wydziały zarządzania kryzysowego oraz powiatowe i gminne zespoły zarządzania kryzysowego.

[srodtytul]Wydziały, zespoły, centra[/srodtytul]

Zadaniem wydziałów zarządzania kryzysowego jest ogólne kierowanie działaniami służb i instytucji odpowiedzialnych w tej dziedzinie na obszarze jednostki samorządu terytorialnego. Opracowują plany reagowania kryzysowego, powiatowe i gminne.

Za przygotowanie planu w powiecie odpowiada starosta, w gminie – jej szef. Starosta przedstawia plan do zatwierdzenia wojewodzie i wykonuje jego zalecenia. Plany gminne zatwierdza starosta, który ma prawo organom wykonawczym gmin wydawać zalecenia co do zawartości planu.

Gminne i powiatowe wydziały zarządzania kryzysowego zarządzają, organizują i prowadzą szkolenia, ćwiczenia i treningi z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia na terenie gminy czy powiatu. Należy do nich także przeciwdziałanie skutkom ataków terrorystycznych. Zajmują się również ochroną infrastruktury krytycznej, czyli systemów, obiektów, urządzeń i instalacji ważnych dla funkcjonowania państwa i mieszkańców (np. zaopatrzenia w energię i paliwa, w wodę i żywność, łączności, komunikacji, ochrony zdrowia, ratowniczych).

Zespoły zarządzania kryzysowego to pomocnicze, opiniodawczo-doradcze struktury starosty i szefa gminy. Zespół tworzą urzędnicy, przedstawiciele najważniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa i przeciwdziałania zagrożeniom służb, inspekcji i straży (np. policja, straż pożarna, straż gminna, sanepid) oraz reprezentanci społecznych organizacji ratowniczych.

[srodtytul]Jeden procent z budżetu[/srodtytul]

Ustawa przewiduje też funkcjonowanie centrów zarządzania kryzysowego, obsługiwanych przez zajmujące się tą dziedziną wydziały w urzędach gmin i starostwach. W powiecie (mieście na prawach powiatu) są one obowiązkowe, w gminie – wójt, burmistrz albo prezydent może je powołać, jeśli uzna, że są mu potrzebne do wykonania przypisanych im zadań. Takich jak pełnienie całodobowych dyżurów dla zapewnienia przepływu informacji, nadzór nad systemem wykrywania i ostrzegania ludności o zagrożeniach, współpraca z inspekcją ochrony środowiska oraz współdziałanie z organizacjami i służbami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne.

Zgodnie z ustawą zadania własne gmin i powiatów z zakresu zarządzania kryzysowego finansuje się z ich budżetów. [b]W budżecie trzeba tworzyć rezerwę celową w wysokości do 1 proc. bieżących wydatków pomniejszonych o wydatki: inwestycyjne, na wynagrodzenia i pochodne oraz na obsługę długu. [/b]Ustawa umożliwia też dofinansowanie z budżetu państwa.

[ramka][b]Plan reagowania kryzysowego – wytyczne ustawowe[/b]

[b]Dokument składa się z kilku elementów:

- plan główny zawierający:[/b] opis zagrożeń, ocenę ryzyka ich wystąpienia oraz posiadanych sił i środków (z oceną możliwości ich wykorzystania); przewidywane warianty działań w sytuacjach kryzysowych,

[b]- procedury reagowania kryzysowego:[/b] opis działań i przedsięwzięć w zakresie monitorowania, usuwania skutków zagrożeń oraz ograniczania rozmiarów strat, zasad współdziałania służb i administracji,

[b]- załączniki funkcjonalne określające:[/b] standardowe procedury operacyjne opisujące sposoby działania służb i instytucji wykonujących zadania antykryzysowe; system łączności między nimi; system monitorowania zagrożeń i alarmowania o nich; zasady informowania ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania; organizację ewakuacji z terenów zagrożonych; organizację opieki społecznej i medycznej; sposoby ochrony przed zagrożeniami biologicznymi i chemicznymi; zasady oraz tryb oceniania i dokumentowania szkód.[/ramka]

Obowiązująca od 2007 r. [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185689]ustawa o zarządzaniu kryzysowym[/link] porządkuje rolę i zadania władz gmin i powiatów w ogólnokrajowym systemie przeciwdziałania i reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańców (np. katastrofy naturalne, awarie przemysłowe, wypadki, ataki terrorystyczne).

Na szczeblu samorządu za zarządzanie kryzysowe odpowiadają: w powiecie – starosta, w gminie – wójt, a w mieście – burmistrz lub prezydent. Do pomocy mają komórki organizacyjne w starostwie i urzędzie gminnym (miejskim) – wydziały zarządzania kryzysowego oraz powiatowe i gminne zespoły zarządzania kryzysowego.

Pozostało 84% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"