[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=236773]Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej[/link] nakłada na organy administracji publicznej obowiązek wspierania rozwoju przedsiębiorczości, w szczególności mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich firm, przez tworzenie korzystnych warunków do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej (art. 8 ust. 1). Obowiązek nałożony przez ustawę dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Należy podkreślić, że wsparcie takie nabiera szczególnego znaczenia w okresie spowolnienia gospodarczego.
[srodtytul]Niższe podatki i czynsze[/srodtytul]
Pośród instrumentów wspierania przedsiębiorczości, jakimi dysponują gminy, powiaty i województwa samorządowe, wyróżnia się tzw. instrumenty dochodowe (zmniejszające dochody jednostki samorządu) oraz instrumenty wydatkowe (zwiększające wydatki jednostki samorządu). Do pierwszej kategorii należy zaliczyć możliwość ustalania niskich stawek podatkowych oraz stosowanie ulg i zwolnień podatkowych. Dotyczy to jednak tylko tych podatków, które pozostają w gestii jednostek samorządu terytorialnego.
Chodzi tu w szczególności o podatek od nieruchomości i podatek od środków transportowych, co do których organy gminy mają pewne kompetencje, np. rada gminy w drodze uchwały określa wysokość stawek podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych (art. 5 ust. 1, art. 10 ust. 1 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182297]ustawy o podatkach i opłatach lokalnych[/link]).
Stawki te będą jednak miały zastosowanie nie tylko do lokalnych przedsiębiorców, ale także do wszystkich podmiotów zobowiązanych do zapłaty podatku. W ten sam sposób rada gminy może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ustawie (art. 7 ust. 3 oraz art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).