Na rynku aktywnie działają prywatne firmy przewozowe. Prywatyzuje się PKS, komercjalizuje PKP. A komunikacja to nie tylko biznes, ale także społeczna konieczność, dlatego władze publiczne potrzebują nowych narzędzi, by zapewnić świadczenie tych usług nie tylko tam, gdzie jest to rentowne. Do tego potrzebna jest ustawa – argumentują projektodawcy z Ministerstwa Infrastruktury.
Projekt lada dzień zostanie przyjęty przez rząd.[b] Ma to być kompleksowy akt prawny dotyczący zarówno transportu lądowego (drogowego, w tym miejskiego i międzymiastowego oraz kolejowego), jak i śródlądowego oraz morskiego.[/b] Wprowadzi do prawa nowe kategorie, pojęcia i instytucje tworzące system transportu publicznego.
[srodtytul]Organizator z operatorem[/srodtytul]
Takim pojęciem będzie „organizator publicznego transportu zbiorowego”. Mają nimi zostać jednostki samorządu terytorialnego, konkretnie ich organy: wójt, burmistrz, prezydent miasta w gminie, starosta w powiecie i marszałek w województwie. Ich zadaniem będzie planowanie rozwoju transportu, organizowanie sieci komunikacyjnej i zarządzanie nią.
[wyimek]Plan będzie uchwalać rada (sejmik) jako prawo miejscowe[/wyimek]