[b]Odpowiada Grzegorz Banasiuk z kancelarii Gide Loyrette Nouel:[/b]

W tym zakresie w pełni znajduje zastosowanie regulacja [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C8CD65C25D88A6AED411DDB3C9DDCEAE?id=70928]kodeksu cywilnego[/link] oraz zawartej umowy. Prawo zamówień publicznych w tym zakresie nie ingeruje w zasady rozliczeń stron przy wystąpieniu takich sytuacji.

Przechodząc na grunt kodeksu cywilnego, gdy zamawiający odstąpił od umowy, musimy ustalić, jaka jest przyczyna tego odstąpienia. Jeżeli następuje to z powodów zawinionych przez wykonawcę, to rzecz jasna w takim przypadku to zamawiający może dochodzić od wykonawcy odszkodowania. Natomiast jeżeli odstąpił od umowy, korzystając z prawa odstąpienia, to uprawnienie naszego wykonawcy ogranicza się w takim wypadku wyłącznie do odstępnego, które musi być jednak zawarowane w umowie.

Ponadto, jeżeli zamawiający zaprzestał realizacji zamówienia publicznego z powodu wystąpienia okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność, czyli przez siebie zawinionych, jest przede wszystkim zobowiązany do naprawienia szkody, którą wyrządził wykonawcy. Szkoda ta obejmuje oczywiście również koszty poniesione przez wykonawcę na etapie przygotowań do rozpoczęcia robót, czyli z tak zwaną organizacją budowy, zakupem niezbędnych materiałów itd.