R oboty humanoidalne, jaskinia 3D i laboratorium symulujące giełdę to rozwiązania innowacyjne w skali polskich, a nawet europejskich uczelni, które wprowadziła rzeszowska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania. W Kielnarowej otwarto Centrum Edukacji Międzynarodowej.
Do dyspozycji studentów i naukowców jest 17 specjalistycznych laboratoriów z nowoczesnym sprzętem, m.in. laboratorium podstaw automatyki i robotyki, gdzie studenci będą się uczyć programować roboty, laboratorium finansowe, przetwarzania dźwięku i akustyki, laboratorium inteligentnych systemów informacyjnych – diagnostyka obrazowa, pracownia grafiki komputerowej i sztuki cyfrowej oraz zdalnej diagnostyki medycznej. Oprócz nich mieści się tam sala audytoryjna dla 300 osób, dwie sale konferencyjne, sale ćwiczeniowe i biblioteka multimedialna. Budynek jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Laboratoria komputerowe wyposażone są w specjalny sprzęt dla osób niedowidzących, w monitory i drukarki brajla. Dla osób niedosłyszących uczelnia zainstalowała pętle indukcyjne ułatwiające odbiór przekazu.
Z centrum korzystać będą zarówno studenci, jak i naukowcy oraz firmy współpracujące z uczelnią. – Dzięki temu już podczas studiów przedsiębiorstwa będą wybierać żaków na praktyki i staże oraz włączać ich w badania. Województwo zyskało innowacyjny ośrodek dydaktyczny. Kształcenie będzie dopasowane do potrzeb branży wysokich technologii w województwie podkarpackim, m.in. klastra Doliny Lotniczej oraz firm działających w stowarzyszeniu Informatyka Podkarpacka – mówi Urszula Pasieczna, rzecznik prasowy WSIiZ.
Unikalnym rozwiązaniem jest pierwsza w Polsce wirtualna jaskinia funkcjonująca w ramach Laboratorium Przetwarzania Obrazu i Rzeczywistości Wirtualnej. W pomieszczeniu używa się okularów 3D. – Użytkownik wchodzi w trójwymiarową rzeczywistość wygenerowaną przez komputery. Na ekranach wyświetlany jest dowolny obraz, np. góry, morze, las albo jakieś pomieszczenie. Użytkownik może chodzić po wirtualnym świecie, słuchać dźwięków. Dzięki specjalnym rękawicom może dotykać i przenosić wirtualne przedmioty – wyjaśnia Lucjan Hajder, dyrektor ds. informatyki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Laboratorium Technik Nauczania Wspomaganych Nowoczesnymi Technologiami Informatycznymi pokaże m.in. nauczycielom, jak wykorzystywać zdobycze informatyki w dydaktyce, np. poprzez zastosowanie systemów e-learningowych. Zaś w Laboratorium Zdalnej Diagnostyki Medycznej poprzez rozwiązania związane z telemedycyną czy zdalne monitorowanie stanu pacjenta można usprawniać działanie szpitali i pracę lekarzy, np. przeprowadzać zdalne operacje i transmitować je do miejsca, gdzie konsultant może podpowiedzieć lekarzom, jak rozwiązać dany problem.