Zgodnie z art. 4 pkt 1 wymienionej ustawy pod pojęciem przedsiębiorcy należy rozumieć m.in.: osobę fizyczną, osobę prawną, oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, organizującą lub świadczącą usługi o charakterze użyteczności publicznej, które nie są działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. A ponieważ każda gmina prowadzi działalność organizacyjną na rynku utrzymania porządku i czystości obejmującym jej teren, której częścią jest organizacja odbierania i transportu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zatem należy ją uznać za przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Lokalny monopolista
W przypadku rynku odpadów komunalnych gmina nie tylko ma pozycję dominującą, ale z uwagi na przyznane przez ustawodawcę uprawnienia jest wręcz monopolistą. Za takim stanowiskiem przemawia także orzecznictwo Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przykładowo, w uzasadnieniu wyroku z 30 czerwca 2005 r. stwierdził on, że „Gmina posiada monopol w zakresie działalności organizacyjnej podejmowanej dla utrzymania porządku i czystości na jej terytorium" (XVII AmA 24/04).
Istota zarzutu nadużycia pozycji dominującej ma uzasadnienie w tym, że gmina wykorzystała swoją pozycję na rynku właściwym (odpadów komunalnych) w celu umożliwienia spółce komunalnej, jedynemu przedsiębiorcy posiadającemu wspomnianą bazę magazynowo-transportową, na wygrywanie przetargów na świadczenie usług odbioru i transportu odpadów komunalnych. Takie działanie oraz brak uzasadnienia ekonomicznego tworzenia takiej bazy na terenie gminy przez potencjalnych konkurentów spółki komunalnej musiały skutkować całkowitym ich wyłączeniem z konkurencji.
Na koniec warto zaznaczyć, że gmina uniknęła kary finansowej za naruszenie prawa antymonopolowego, ponieważ zobowiązała się do przeprowadzenia nowego przetargu, w którego warunkach zapis o obowiązku posiadania bazy na terenie gminy nie będzie miał zastosowania. Na tej podstawie urząd antymonopolowy mógł wydać decyzję w trybie decyzji zobowiązującej (decyzja UOKiK nr RŁO 24/2014).
WNIOSEK
Według ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów gmina jest przedsiębiorcą m.in. w zakresie, w jakim organizuje lub świadczy usługi o charakterze użyteczności publicznej (tj. takich, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności), nawet jeżeli działalność, którą wykonuje, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Tym samym także taka jednostka może się dopuścić niedozwolonej praktyki polegającej na nadużywaniu pozycji dominującej.
podstawa prawna: ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.)