Projekt rozporządzenia Regulamin urzędowania sądów powszechnych w zasadniczej części opiera się na założeniach poprzednich regulacji, a proponowane w nim zmiany wynikają przede wszystkim z nowelizacji przepisów ustawowych, w tym ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, Kodeksu postępowania karnego, ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich i innych.
Projektowane przepisy określają zasady organizacji i funkcjonowania sądów, a także doprecyzowują zasady podległości poszczególnych komórek organizacyjnych sądu prezesowi i dyrektorowi zgodnie z ich kompetencjami.
Projekt przewiduje tworzenie w sądach biur obsługi interesantów. Na podstawie nowych przepisów prezesi sądów będą zobowiązani do utworzenia ich w każdym sądzie. Biura powinny być usytuowane w miejscach łatwo dostępnych dla interesantów. Będzie można w nich uzyskać podstawowe informacje z zakresu postępowania sądowego, danych teleadresowych sądów i właściwości wydziałów.
Zakłada się także ujednolicenie zasad prowadzenia stron internetowych dla wszystkich sądów, zarówno od strony graficznej, jak również ich merytorycznej zawartości. Tak zaprojektowane strony będą źródłem informacji nie tylko dla osób uczestniczących w postępowaniach sądowych, ale także bazą niezbędnej wiedzy o organizacji i pracy sądu.
W projekcie szczegółowo uregulowano kwestie przydziału spraw sędziom i referendarzom. Co do zasady będą one przydzielane według kolejności wpływu oraz zgodnie z listą alfabetyczną.