Figury Magdaleny Abakanowicz w Dreźnie

Wystawa Magdaleny Abakanowicz otwarta zostanie 1 października w Albertinum w Dreżnie. To efekt współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Prezentowane prace Abakanowicz - „Tłum” i „Klatka” pochodzą z jego zbiorów.

Aktualizacja: 29.09.2020 22:43 Publikacja: 29.09.2020 22:40

Magdalena Abakanowicz, Klatka/Käfig, 1985, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Magdalena Abakanowicz, Klatka/Käfig, 1985, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Foto: Mat. Prasowe/ Fot. Arkadiusz Podstawka

Z kolei 24 października Muzeum Narodowe w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu otworzy pokaz instalacji „Młyn do piasku” (Sandmühle) Günthera Ueckera jednego z najwybitniejszych obecnie artystów niemieckich. Obie prezentacje połączy wspólny tytuł „CZAS NASZ - UNSERE ZEIT - OUR TIME” i temat: kondycja człowieka w dzisiejszym świecie.

Grupa „Tłum” Magdaleny, powstała w latach 1986-1994, należy do najbardziej rozpoznawalnych prac artystki. Składa się na nią 26 stojących postaci. Bezgłowe postacie z juty utrwalonej żywicą zatracają swą indywidualność. Zunifikowane monochromatyczne figury mogą reprezentować każdego człowieka, a zarazem skłaniają do refleksji nad zbiorowością, naszym wspólnym losem i przeznaczeniem. Można je interpretować na wiele sposobów. Z perspektywy egzystencjalnej, biologicznej, a także historycznej. Ten kroczący tłum może uosabiać bezsilność i skazanie na zniszczenie, ale i być symbolem siły niszczącej lub protestu.

„Klatka” z 1985 roku pokazuje natomiast bezgłową figurę uwięzionego. Ta postać, pokrewna „Plecom”, oddaje poczucie zniewolenia i osamotnienia.

Zniewolenie człowieka, jego udręczenie, uwikłanie i niemoc w obliczu przemocy, a z drugiej strony jego siła niszczycielska to również tematy podejmowane przez Günthera Ueckera.

Jego „Młyn do piasku” (Sandmühle) to jedno z wczesnych dzieł z 1966 roku, ale znaczące, bo artysta nieustannie do niego powraca. Monotonnie kręcący się młyn nawiązuje do chodzenia godzinami w jarzmie zwierząt i ludzi. Kręcący się jak w młynie mechanizm może symbolizować cykl życia z jego przemijaniem i odradzaniem, a zarazem wyrażać protest wobec niego.

Współorganizatorem wystawy "Nasz czas" w Dreźnie jest Instytut Adama Mickiewicza.

Z kolei 24 października Muzeum Narodowe w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu otworzy pokaz instalacji „Młyn do piasku” (Sandmühle) Günthera Ueckera jednego z najwybitniejszych obecnie artystów niemieckich. Obie prezentacje połączy wspólny tytuł „CZAS NASZ - UNSERE ZEIT - OUR TIME” i temat: kondycja człowieka w dzisiejszym świecie.

Grupa „Tłum” Magdaleny, powstała w latach 1986-1994, należy do najbardziej rozpoznawalnych prac artystki. Składa się na nią 26 stojących postaci. Bezgłowe postacie z juty utrwalonej żywicą zatracają swą indywidualność. Zunifikowane monochromatyczne figury mogą reprezentować każdego człowieka, a zarazem skłaniają do refleksji nad zbiorowością, naszym wspólnym losem i przeznaczeniem. Można je interpretować na wiele sposobów. Z perspektywy egzystencjalnej, biologicznej, a także historycznej. Ten kroczący tłum może uosabiać bezsilność i skazanie na zniszczenie, ale i być symbolem siły niszczącej lub protestu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił