Reklama

Dźwięki opisane kolorami

Wystawa „Cała ta muzyka” to prezentacja prawie 80 najlepszych plakatów współczesnych polskich grafików

Publikacja: 17.11.2012 15:04

Dźwięki opisane kolorami

Foto: materiały prasowe

Wszystkie prace inspiruje jazz, opera, muzyka poważna i popularna oraz osobowości kompozytorów i wykonawców. Wystawa z okazałym katalogiem – pierwsza monografia polskiego plakatu muzycznego – towarzyszy IX Międzynarodowemu Konkursowi Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga.

W obrazach malarzy tematy muzyczne były powszechne od czasu renesansu. W teoriach sztuki również nie brakowało poszukiwań podobieństw między harmonią dźwięków i koloru oraz prób opisywania muzyki poprzez tony barwne, lub na odwrót. Artystów i muzyków łączyły niejednokrotnie przyjaźń i wzajemny podziw, jak Eugene Delacroix i Fryderyka Chopina czy Wassilego Kandinskiego i Arnolda Schönberga. W naturalny sposób muzyka stała się współcześnie także ważnym tematem w sztuce plakatu.

Eksponowane na wystawie prace z lat 1949–2012 wybrano z ogromnej kolekcji Krzysztofa Dydo, znanej jako „Dydo Poster Collection". A towarzyszący jej album poszerza ten przegląd do 400 plakatów 150 artystów z okresu 1899–2012, które pochodzą też ze zbiorów Muzeum Plakatu w Warszawie, ASP w Krakowie i Muzeum Śląskiego w Katowicach.

Do rozwoju powojennej sztuki przyczyniła się rosnąca liczba imprez muzycznych, do których zamawiano plakaty, m.in. Konkurs Chopinowski, Warszawska Jesień, Jazz nad Odrą i Jazz Jamboree, Krakowskie Dni Muzyki Organowej, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularne zamówienia składały też filharmonie, teatry operowe i muzyczne.

Autorami prezentowanych prac są artyści wszystkich generacji. Wiele plakatów to już kanoniczne dzieła polskiej szkoły, jak np. ekspresyjny „Wozzeck" Jana Lenicy na granicy figuracji i abstrakcji. Do wybitnych grafików, dla których muzyka stała się pasją i niewyczerpanym źródłem inspiracji, należy Waldemar Świerzy – autor plakatów zwłaszcza do festiwalu Jazz Jamboree i portretów sławnych muzyków: Johna Coltrane'a, Raya Charlesa, czy Jimi Hendrixa. Rosław Szaybo przez wiele lat był związany z wytwórnią płytową CBS Record w Londynie, projektował plakaty i okładki Santany, Leonarda Cohena, Eltona Johna, Janis Joplin, a w Polsce plakaty operowe i festiwalowe.

Reklama
Reklama

Własny styl wnieśli do plakatu muzycznego także Roman Cieślewicz, Jan Młodożeniec, Jan Sawka, Franciszek Starowieyski, Lech Majewski, Rafał Olbiński, Andrzej Pągowski, Roman Kalarus, Mieczysław Górowski, Wiktor Sadowski, Wiesław Rosocha, Mieczysław Wasilewski, Piotr Młodożeniec.

Ich dzieła zaskakują niewyczerpaną inwencją. Brzmią muzyką, a jednocześnie charakteryzują się plastyczną syntezą znaku. Bywają liryczne, jak kolażowy plakat Stasysa Eidrigevičiusa dla Festiwalu Ludwiga van Beethovena – z głową skonstruowaną z nut, fletu i fortepianowej klawiatury. Mogą być metaforyczno-surrealistyczne, jak plakat Rafała Olbińskiego do „Traviaty" z lunatycznie rozmarzoną kobietą. I dowcipne, jak projekt Jana Sawki do Festiwalu Chopinowskiego w Nowym Jorku, na którym Statua Wolności ma rysy Fryderyka. Są też prace bliskie ideałowi sztuki czystej, jak „Baird" Jana Młodożeńca przypominający falującą malarsko-abstrakcyjną kompozycję.

Po Bielsku-Białej wystawa „Cała ta muzyka. Polski plakat muzyczny 1899 – 2012" obecnie jest prezentowana w Centrum Kultury Katowice im K. Bochenek.Współpraca Muzeum w Bielsku-Białej i Galeria Plakatu w Krakowie.

Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama