Berlińska Neue Nationalgalerie po modernizacji

Po sześcioletniej renowacji otwarto w niedzielę w Berlinie ikonę modernistycznej architektury, dzieło Miesa van der Rohe i miejsce słynnych wystaw sztuki współczesnej. Modernizacje przeprowadziła pracownia David Chipperfield Architects o międzynarodowej sławie.

Aktualizacja: 26.08.2021 15:28 Publikacja: 26.08.2021 15:27

Berlińska Neue Nationalgalerie po modernizacji

Foto: Materiały prasowe

To jedyny powojenny budynek w Europie Miesa van der Rohe, dyrektora Bauhausu w Berlinie w latach 30. XX wieku, który w czasach nazizmu wyemigrował do USA, a zarazem jedno z ostatnich dzieł wielkiego wizjonera, zmarłego w 1969 roku.

Konstrukcja Neue Nationalgalerie ze szkła, betonu i stali o powierzchni 14 m kw. wzniesiona została w latach 1965-1968. Ma szklane transparentne ściany (więc wprost z ulicy widać część eksponowanych w niej dzieł) i nakryta jest lekkim stalowym dachem, opartym na ośmiu słupach. W podziemnej kondygnacji kryje się kolejna galeria, powiększająca wystawiennicze przestrzenie. Minimalizm i uniwersalność tej budowli są świadectwem genialnej wyobraźni architekta.

Modernizacja Nowej Galerii Narodowej była wiec wielkim wyzwaniem. Powierzono ją Davidowi Chipperfieldowi, równie sławnemu brytyjskiemu architektowi, któremu uznanie przyniosła wcześniej m.in. odbudowa Neues Museum (2009) na wyspie Muzeów w Berlinie, gdzie podziwiać można bogate zbiory archeologiczne. Przywrócił świetność budynkowi zrujnowanemu w czasie II wojny, dokonując na pozór rzeczy niemożliwej. Nie rekonstruował wiernie pierwowzoru. Doprowadził do fuzji ocalałych elementów oryginału i własnego nowoczesnego projektu. Fragmenty starych fryzów wspaniale wkomponował w nowe ściany, używając nie tylko cegieł, ale też śmiało betonu i szkła. W całości uzyskał efekt „odsłaniania różnych warstw czasu". Za odbudowę Neues Muzeum otrzymał w 2011 roku prestiżową nagrodę imienia Miesa van der Rohe.
Do głośnych projektów Chipperfielda należą także: Muzeum Literatury Nowoczesnej w Marbach (2006), Folkwang Museum w Essen (2010), Turner Contemporary Museum w Margate (2011) w Anglii, Museo delle Culture „MUDEC” w Mediolanie (2015), renowacja Royal Academy of Arts w Londynie (2018) , galeria James-Simon-Galerie - centrum dla zwiedzających na Wyspie Muzeów w Berlinie (2018).

Modernizacja Neue Nationalgalerie rozpoczęła się w 2015 roku. Renowacji poddano konstrukcję budynku i zdemontowanych około 35 tys. możliwych do uratowania elementów z kamienia, drewna i stali, które następnie ponownie wstawiono na swoje miejsce. O tej pracy David Chipperfield mówi: „Demontaż budynku o tak niekwestionowanym autorytecie to dziwne doświadczenie, ale i przywilej. Neue Nationalgalerie to próba dla mnie i wielu innych architektów. Spojrzenie poza jej wygląd zewnętrzny ujawniło zarówno geniusz, jak i wady, ale ogólnie pogłębiło jeszcze mój podziw dla wizji Miesa. Nasza praca miała zatem charakter chirurgiczny, odnoszący się do kwestii technicznych, aby chronić tę wizję.”

Do budynku wprowadzano zarazem nowe rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami, klimatyzację, nowe sztuczne oświetlenie, zabezpieczenia przeciwpożarowe.

Generalny remont zakończył się w kwietniu b.r. (koszt modernizacji wyniósł 140 mln euro), ale oficjalne otwarcie Neue Nationalgalerie w Berlinie, połączone z otwarciem trzech wystaw, odbyło się 22 sierpnia.
Na ponowne otwarcie plenerowa rzeźba „Tetes et Queue” (1965) amerykańskiego wybitnego artysty Alexandra Caldera, twórcy interaktywnych prac, powróciła znów na taras Neue Nationalgalerie. Rzeźba ta od dawna jest związana z berlińską galerią, bo powstała jeszcze na inaugurację kultowego dzieła architektonicznego Miesa van der Rohe.

Teraz zaprasza również do zwiedzenia czasowej wystawy wewnątrz muzeum „Alexander Calder. Minimal/Maximal”, pierwszej od 50 lat tak dużej ekspozycji artysty, przedstawiającej jego kinetyczne dzieła, od prac miniaturowych do monumentalnych. (czynna 12 lutego 2022).

Można też obejrzeć indywidualną wystawę „In a Perpetual Now” z instalacjami i filmami Rosy Barba, niemiecko-włoskiej artystki, mieszkającej w Berlinie.

A trzecia wystawa „Sztuka społeczeństwa: 1900-1945: Kolekcja Nationalgalerie”  jest wyborem 250 dzieł z kolekcji własnej. Obrazuje przemiany społeczne burzliwych czasów - od Cesarstwa Niemieckiego, przez I wojnę światową, lata dwudzieste Republiki Weimarskiej, narodowy socjalizm po II wojnę światową, m.in. w dziełach. Otto Dixa, Hannah Höch, Ernsta Ludwiga Kirchnera.

To jedyny powojenny budynek w Europie Miesa van der Rohe, dyrektora Bauhausu w Berlinie w latach 30. XX wieku, który w czasach nazizmu wyemigrował do USA, a zarazem jedno z ostatnich dzieł wielkiego wizjonera, zmarłego w 1969 roku.

Konstrukcja Neue Nationalgalerie ze szkła, betonu i stali o powierzchni 14 m kw. wzniesiona została w latach 1965-1968. Ma szklane transparentne ściany (więc wprost z ulicy widać część eksponowanych w niej dzieł) i nakryta jest lekkim stalowym dachem, opartym na ośmiu słupach. W podziemnej kondygnacji kryje się kolejna galeria, powiększająca wystawiennicze przestrzenie. Minimalizm i uniwersalność tej budowli są świadectwem genialnej wyobraźni architekta.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce