Klasyka i multimedia

To był rok niemal pozbawiony wystaw światowego formatu. Honor ratował Billa Viola w warszawskiej Zachęcie i kolekcja Grażyny Kulczyk w poznańskim Starym Browarze.

Publikacja: 26.12.2007 23:10

Klasyka i multimedia

Foto: pai/forum

Kraków szczyci się nowo otwartą galerią sztuki polskiej w pałacu biskupa Ciołka. Czym pocieszały się inne miasta? Łódź dostała „Alementarz” Łodzi Kaliskiej w Atlasie Sztuki; białostocki Arsenał – „Depresję”. Młodą sztukę zdominowały panie: Monika Sosnowska, Bogna Burska, Joanna Rajkowska. Przypomniano też klasyków: Czapskiego, Tarasina, Fangora. Najgłośniejszym artystą roku okazał się Wilhelm Sasnal. Jego „Lata walki” w Zachęcie szturmują tłumy. Powodem – niebotyczne ceny jego prac na światowych rynkach.

Przebojem frekwencyjnym w stołecznym Muzeum Narodowym okazała się wystawa Alfonsa Muchy, bo to sztuka łatwa i przetrawiona przez masową kulturę. Nie dziwię się natomiast powodzeniu „Złotego wieku malarstwa flamandzkiego” (też w stołecznym muzeum) – barokowe obrazy zabłysły urodą dzięki wyjątkowo udanej inscenizacji.

Znacznie lepiej powiodło się Stanisławowi Wyspiańskiemu, którego setna rocznica śmierci spowodowała wysyp poświęconych mu prezentacji. W Krakowie podjęto próbę przełożenia dokonań autora „Wesela” na mowę multimediów. „Wyspiańskiego teatr ogromny” to nowoczesność przykrojona do potrzeb naszej widowni. Romantycznie i bogato.

Tak naprawdę nowatorskie rozwiązania w plastyce Polaków nie kręcą. Podobnie jak ambitne pokazy tematyczne w rodzaju „Od Le Corbusiera do blokersów” czy „Dowcip i władza sądzenia”. Zażarte dyskusje wokół Muzeum Sztuki Nowoczesnej, rozpętane po konkursie na budynek, ucichły równie raptownie, jak wybuchły. Już wiadomo: projekt Kereza zaklepany, Joanna Mytkowska mianowana dyrektorką. I choć wciąż nie podpisano umowy ze szwajcarskim architektem, nad muzeum zapadła cisza obojętności.

- Bill Viola, wideoinstalacje (monografia), Zachęta, Warszawa

- Łódź Kaliska „Alementarz”, Atlas Sztuki, Łódź (potem Królikarnia i Bunkier Sztuki)

- „Depresja”, wystawa zbiorowa na trudny temat. Arsenał, Białystok

- „Uncertain States of America”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa

- „Viva, Mexico!” (wystawa artystów meksykańskich), Zachęta, Warszawa

- „Spojrzenia” (3. edycja konkursu Deutsche Banku), Zachęta, Warszawa

Kraków szczyci się nowo otwartą galerią sztuki polskiej w pałacu biskupa Ciołka. Czym pocieszały się inne miasta? Łódź dostała „Alementarz” Łodzi Kaliskiej w Atlasie Sztuki; białostocki Arsenał – „Depresję”. Młodą sztukę zdominowały panie: Monika Sosnowska, Bogna Burska, Joanna Rajkowska. Przypomniano też klasyków: Czapskiego, Tarasina, Fangora. Najgłośniejszym artystą roku okazał się Wilhelm Sasnal. Jego „Lata walki” w Zachęcie szturmują tłumy. Powodem – niebotyczne ceny jego prac na światowych rynkach.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl