Reklama

Ciemność i zgiełk na wystawie Bałki

Ekspozycja Mirosława Bałki w Tate Modern jest wydarzeniem. O wrażeniach i tłumach widzów piszą główne brytyjskie gazety

Aktualizacja: 18.10.2009 21:53 Publikacja: 16.10.2009 01:01

Ekspozycja Mirosława Bałki w Tate Modern

Ekspozycja Mirosława Bałki w Tate Modern

Foto: materiały prasowe

W Turbine Hall – głównym hallu galerii – stoi rampa i stalowy kontener. Ogromny, w środku panuje zupełna ciemność. „To czarna próżnia pożerająca światło – relacjonuje Adrian Searle w »Guardianie«. – Rozpaczliwie szukasz granic, dotykane ściany stają się przewodnikami (...). Ta przestrzeń prosi o ciszę”.

[b][link=http://www.guardian.co.uk/artanddesign/video/2009/oct/12/miroslaw-balka-tate-modern]Wystawę można zwiedzić wirtualnie na stronie "The Guardian"[/link][/b]

O przygotowanym przez polskiego artystę „doświadczeniu” Holokaustu, opresji i śmierci brytyjscy recenzenci piszą z wielkimi emocjami. „Podróż w terror zmysłowego zniewolenia” – tak recenzję z wystawy zatytułował Michael Glover z „Independent”. „Tu jest czarno, czarno, czarno. Jest wszystko, z czym ludzie utożsamiają samotność, więzienie, nieodwracalność, samego diabła (...). Na końcu, gdy już oczy przyzwyczają się do ciemności, odbijasz się od aksamitnej ściany, odwracasz i widzisz wszystko, co zostało na zewnątrz”.

„To najbardziej przejmujący widok – uważa recenzent »Guardiana« – ludzie stojący na krawędzi ciemności, wahający się, czy wejść. (...) Właśnie dlatego ta praca jest tak dobra”.

„Jest pierwsza ofiara!” – informowała we wtorek wieczorem, w dniu otwarcia wystawy, agencja AFP. W ciemności traci się poczucie orientacji. Jeden ze zwiedzających wpadł na ścianę. Natychmiast udzielono mu pomocy medycznej. – To jedyny wypadek na 12,5 tys. zwiedzających tego dnia – oświadczyły władze galerii.

Reklama
Reklama

„Guardian” ocenia, że Tate Modern nie zapewniła sztuce Bałki odpowiednich warunków. W galerii jest tłok, słychać głośne komentarze i śmiechy zwiedzających. „(...) A publiczność najwyraźniej nie jest gotowa na poważną kontemplację”.

[ramka] [b] Czytaj też o innych projektach polskich w Londynie[/b]

[link=http://www.rp.pl/artykul/370466.html]"Polacy szturmują Londyn"[/link] - artykuł Moniki Małkowskiej

Zobacz strony:

[link=http://www.polskayear.pl/pl/?lang=pl]Polska Year![/link]

[link=http://www.polishcreatives.org/]www.polishcreatives.org[/link]

Reklama
Reklama

W Turbine Hall – głównym hallu galerii – stoi rampa i stalowy kontener. Ogromny, w środku panuje zupełna ciemność. „To czarna próżnia pożerająca światło – relacjonuje Adrian Searle w »Guardianie«. – Rozpaczliwie szukasz granic, dotykane ściany stają się przewodnikami (...). Ta przestrzeń prosi o ciszę”.

[b][link=http://www.guardian.co.uk/artanddesign/video/2009/oct/12/miroslaw-balka-tate-modern]Wystawę można zwiedzić wirtualnie na stronie "The Guardian"[/link][/b]

Reklama
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama