MNW, wspierane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, podpisało umowę ze stroną francuską o zakupie prac rzeźbiarza oraz praw autorskich do jego spuścizny.
Kolekcja składa się z rzeźb pochodzących ze wszystkich okresów twórczości Augusta Zamoyskiego.
- Partnerami naszych rozmów z jednej strony byli spadkobiercy Hélene Peltier-Zamoyski, żony artysty, a z drugiej Stowarzyszenie Przyjaciół Opactwa w Sylvanes w Pirenejach na południu Francji. – mówi „Rzeczpospolitej” Ewa Ziembińska z Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Warszawie, oddziału MNW, gdzie rzeźby zostaną przekazane.
I dodaje: - Przeżywamy wielkie emocje, bo to wspaniała kolekcja, zawierająca zarówno wczesne prace powstałe jeszcze w rodzinnym Jabłoniu, jak i wykonane w ostatnich latach życia artysty, w tym projekt rzeźby „Zmartwychwstanie”, którą Zamoyski przygotował na swój nagrobek. Całą ta kolekcja w 2002 roku Hélene Peltier przekazała Opactwu w Sylvanes. Częściowo była ona tam dotąd eksponowana, a częściowa 5 km dalej - w Prieuré des Granges
W kolekcji znajdują się tak cenne prace, jak „Łza. Portret Rity Sacchetto”(1917), pierwszej żony artysty, słynnej włoskiej tancerki ; „Ich dwoje” (kilka wersji w drewnie oraz w gipsie); Głowa Antoniego Słonimskiego (1923-1927); „Portret Louisa Marcoussisa” (1923 ); „Portret Serge’a Lifara” z 1933 (czarny granit bretoński oraz gips) oraz liczne „Akty kobiece” wykonany w różnokolorowych marmurach; prace z okresu brazylijskiego m.in. projekty do pomnika Fryderyka Chopina dla Rio de Janeiro, a także projekt pomnika biskupa Adama Sapiehy dla Krakowa, na temat którego artysta korespondował z Karolem Wojtyłą. W pracach z późnego okresu twórczości artysty dominują tematy religijne: „Ukrzyżowanie”, „Zmartwychwstanie”, „Portret Świętego Jana Chrzciciela”.