Czerpiąc zarówno z tradycji, jak i ze współczesnej kultury masowej, wypracował własny styl na miarę XXI-wiecznego eklektyzmu, cechującego sztukę naszych czasów.

Art&Business na Facebooku

Houseago urodził się w Leeds w 1972 roku. Po studiach w londyńskim Saint Martins College of Art i „instytucie artystów niezależnych" De Ateliers w Amsterdamie oraz kilku latach spędzonych w Belgii, gdzie próbował wystawiać bez powodzenia swoje rzeźby, przeniósł się do Los Angeles. Początek kariery w Ameryce nie był łatwy, ale od 2006 roku, gdy zainteresowali się nim prywatni kolekcjonerzy, artysta wystawia regularnie w prestiżowych galeriach i muzeach Europy i Ameryki. W 2010 roku zaproszony został do udziału w słynnym The Whitney Biennial w Nowym Jorku. W tym roku jego prace można oglądać jednocześnie na trzech wystawach zbiorowych: w Palazzo Grassi i Punta della Dogana, należących do Fundacji Pinault w Wenecji i w Saatchi Gallery w Londynie. Międzynarodowe Centrum Sztuki i Pejzażu na wyspie Vassiviere w regionie Limousin we Francji zorganizowało mu natomiast tego lata obszerną wystawę monograficzną.

Historia wyspy Vassivere, której powstanie wiąże się z zatopieniem kilku wiosek podczas budowy tamy, a także dzieje wybudowanego na niej 20 lat temu Centrum są już same w sobie przykładem napięć, do jakich prowadzić może połączenie tradycji z nowoczesnością. Motyw ten przewija się nieustannie w pracach Houseago. Jego rzeźby wpisały się z powodzeniem w postmodernistyczną architekturę budynku i położony nieopodal las, w którym można oglądać stałą ekspozycję kilkudziesięciu rzeźb i instalacji takich artystów jak Pistoletto, Kabakov czy Goldsworthy „Lying Figure (Mother Father)", choć pozbawiona głowy, zajmuje wygodną, niemal kontemplacyjną pozycję na stoku, opadającym w stronę jeziora. Wyłaniająca się z zarośli „Lumpy Figure" czy totemiczna, kubizująca „Rattlesnake Figure" przywrócona jakby swemu naturalnemu otoczeniu, także znalazły swe miejsce poza budynkiem. We wnętrzu kuratorka wystawy, Chiara Parisi, rozmieściła antropomorficzne białe postaci z gipsu, z którymi kontrastuje odlana w brązie, wielka czarna głowa „Head (Black Hill I)". W „Dream Room Table" artysta dzieli się z widzem swymi projektami, odsłania warsztat. Ci, którzy wybiorą się na przejażdżkę po jeziorze, zobaczą także „Large Lamp", czyli rzeźbę-latarnię, zainstalowaną na niewielkiej, niezamieszkanej Wyspie Węży, położonej na przeciwległym końcu jeziora.

Poleca www.abbeyhouse.pl