Tysiąc spotkań z geometrią

Kolekcja Bożeny Kowalskiej, polskiej „papieżycy abstrakcji", to imponujący, budowany przez ponad cztery dekady zbiór obrazów czołowych twórców przede wszystkim sztuki nieprzedstawiającej. Znaczną część kolekcji oglądać można tego lata w katowickiej Galerii Sztuki Współczesnej BWA.

Publikacja: 20.10.2011 09:49

Prace Anny Szprynger, Romana Opałki i Wojciecha Fangora z kolekcji Bożeny Kowalskiej, zdj. dzięki up

Prace Anny Szprynger, Romana Opałki i Wojciecha Fangora z kolekcji Bożeny Kowalskiej, zdj. dzięki uprzejmości BWA w Katowicach

Foto: Art&Business

Red

Pośród prac sław – Wojciecha Fangora i Romana Opałki – zawisł obraz artystki Abbey House Anny Szprynger.

Art&Business na Facebooku

Niełatwym zadaniem jest pisanie o abstrakcji geometrycznej. W krainie kwadratów i trójkątów nie zdarzają się wielkie przygody. Kształt, linia i kolor są tam najczęściej jedynymi bohaterami. Nie można skupić się na soczystych opisach szczegółów, tle historycznym, charakterze postaci. Nie przystoi wprowadzać anegdot i zbyt subiektywnych spostrzeżeń. Abstrakcja powinna pozostać matematycznie czysta, uniwersalna i doskonała. Wypada natomiast sięgać po takie pojęcia jak: światło, medytacja, nienazwane, niewidzialne, czas i pustka. Niewielu rodzi się, by pozostać wiernymi abstrakcji.

Do tego elitarnego grona należy doktor Bożena Kowalska, krytyczka, kuratorka i historyczka sztuki, legenda powojennego pisarstwa o sztuce. Od 1956 roku publikuje książki i artykuły o artystach spod znaku geometrii. Określała siebie jako symbol prasy centralnej; jej teksty drukowano w najważniejszych pismach w kraju: „Polityce", „Współczesności", „Projekcie". Aktualnie swoją obszerną kolekcję, gromadzoną przez ponad trzydzieści lat dzięki darom artystów, prezentuje w katowickiej Galerii Sztuki Współczesnej BWA.

Kowalska wierzy, że geometria jest najlepszym sposobem opisywania świata. Dlatego wytrwale śledzi perypetie światła i linii. Zagląda z ciekawością do malarskich pracowni, gdzie prowadzi wielogodzinne rozmowy, by potem chwycić za pióro. Tak jak u ulubionych twórców, ceni u siebie postawę bliską Szymonowi Słupnikowi: nadludzką cierpliwość i wytrwałość w zmieniającym się świecie. Większość prac z jej kolekcji należy do nurtu sztuki bezprzedmiotowej. Znaleźć tu można obrazy Henryka Stażewskiego,

Wojciecha Fangora, Stanisława Fijałkowskiego, Zbigniewa Dłubaka, Ryszarda Winiarskiego, Jerzego Kałuckiego, ale i wiele prac abstrakcjonistów zagranicznych: Heinza Macka czy Guenthera Ueckera.

Poleca www.abbeyhouse.pl

Pośród prac sław – Wojciecha Fangora i Romana Opałki – zawisł obraz artystki Abbey House Anny Szprynger.

Art&Business na Facebooku

Pozostało 92% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl