Axel Vervoordt na Biennale

W rytmie wydarzeń weneckiego Biennale Axel Vervoordt zorganizował w Palazzo Pesaro degli Orfie, siedzibie Museo Fortuny niezwykłą wystawę. Jej tytuł jest nieco zaskakujący i brzmi "TRA".

Aktualizacja: 14.11.2011 18:30 Publikacja: 14.11.2011 18:22

Rivane Neuenschwander i Cao Guimaraes, „The Tenant”, 2010, dzięki uprzejmości artystów, Stephen Frie

Rivane Neuenschwander i Cao Guimaraes, „The Tenant”, 2010, dzięki uprzejmości artystów, Stephen Friedman Gallery, Londyn, Galeria Fortes Vilaca, Sao Paulo i Tanya Bonakdar Gallery, Nowy Jork

Foto: Art&Business

TRA to „ART" wspak, czyli właściwie nieledwie cała sztuka. Jednak Vervoordtowi chodzi o sztukę, w której jest zawarte jakieś przekroczenie. W tekście w katalogu towarzyszącym wystawie stworzył graficzny zapis swojego myślenia na ten temat:

Art&Business na Facebooku

„TRA to SZTUKA

TRA to przemiana

TRA to brama między światami"

Co ciekawe, w tej myślowej konstelacji brak słowa, które przychodzi mi na myśl szybciej niż przemiana, a mianowicie „transgresja" – czyli przekroczenie, ale w tym głębszym, psychologicznym czy wręcz psychoanalitycznym sensie. Transgresja, a więc kolejne „tra". Tak jak w słowach transport, transformacja czy transmisja. I choć Vervoordt bierze niemal wszystkie te, a także wiele innych możliwych „tra" pod uwagę, to zarazem mają one w jego wykonaniu trochę bardziej formalny, a nie treściowy charakter. Może najlepszym przykładem byłby prosty, ale niezwykle w swoim czasie śmiały gest włoskiego malarza Lucia Fontany, który rozciął gładko zamalowane płótno swojego obrazu, a z tego eleganckiego, ale jednocześnie jakby trochę nieprzyzwoitego rozcięcia zaczęła wyglądać na nas nicość.

Był to – wszak nie inaczej – gest dla obrazu obrazoburczy, gest niszczący. Prawie anihilujący obraz w dotychczasowym jego rozumieniu, integralności, trwaniu. Vervoordt przyznaje, że uważa Fontanę za „jednego z najważniejszych artystów XX wieku, symbolizującego wiele aspektów  tra". Jest tak bez wątpienia. Może trzeba jeszcze powiedzieć, kim jest Axel Vervoordt. Zaczynał jako handlarz antykami i najwyraźniej nieźle mu poszło w tej dziedzinie, bo sam został kolekcjonerem. Jest również wziętym architektem wnętrz i właścicielem firmy rodzinnej, zajmującej się projektowaniem. Jego styl cechuje eklektyzm; Vervoordt potrafi połączyć w zgrabną całość elementy pościągane z całego świata, pochodzące z rożnych epok, kultur i porządków wnętrzarskich. Pod jego uważnym spojrzeniem i czułą ręką stapiają się w zaskakujące, ale harmonijne, bardzo charakterystyczne całości.

Więcej w Art & Business

Poleca www.abbeyhouse.pl

TRA to „ART" wspak, czyli właściwie nieledwie cała sztuka. Jednak Vervoordtowi chodzi o sztukę, w której jest zawarte jakieś przekroczenie. W tekście w katalogu towarzyszącym wystawie stworzył graficzny zapis swojego myślenia na ten temat:

Art&Business na Facebooku

Pozostało 87% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl