Na wystawie Wiktor Dyndo zaprezentuje kilkanaście nowych obrazów i rysunków, które nawiązują do obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej wokół tematów na świecie - rosnącej chińskiej dominacji, manipulacji mediów, estetyzacji wojny, kryzysu gospodarczego oraz zmian społecznych.
- Relacje fotograficzne lub filmowe z frontów walk są pięknymi ujęciami, na których kłęby dymów i eksplozje wyglądają niezwykle malowniczo. Film dokumentalny Warnera Herzoga „Lekcje ciemności (Lektionen in Finsternis)" (1992) był jedną z moich inspiracji - mówi Wiktor Dyndo. - W filmie pokazany jest krajobraz po I Wojnie w Zatoce Perskiej – płonące i dymiące kuwejckie szyby naftowe, jeziora nafty rozlewające się na pustynię. Fascynująca, wyrafinowana estetyka, piękno i dramat w jednym. Tak, jak w wielu czasopismach drukowanych i wirtualnych magazynach, obok reportażu wojennego mamy reklamę biżuterii albo perfum – tak samo w telewizjach informacyjnych dochodzi do przerywania dramatycznych relacji blokiem reklam - zauważa.
W swoich wcześniejszych pracach artysta koncentrował się na rejonie Bliskiego Wschodu, poruszał tematy związane z terroryzmem, islamofobią oraz z konsekwencjami zamachu 11 września. Na tle pejzażu pustynnego przedstawiał symbole kulturowe i religijne. Jego obraz z dwiema wieżami WTC znalazł się na okładce książki Judith Butler „Ramy wojny. Kiedy życie godne jest opłakiwania?". Amerykańska filozofka opisuje w niej zagadnienie cenzury, podając przykłady kontroli władz amerykańskich nad materiałami, które prasa publikowała w czasie wojny w Iraku w 2003.
WIKTOR DYNDO | OBYŚ ŻYŁ W CIEKAWYCH CZASACH ...
wernisaż: 19 września, 18-21