Konkurs „Spojrzenia", dedykowany twórcom poniżej 36 roku życia, od dziesięciu lat organizują wspólnie Fundacja Deutsche Bank, Deutsche Bank Polska S.A. oraz Zachęta.
Podczas uroczystej gali 24 października międzynarodowe jury tradycyjnie wręczy nagrodę główną w wysokości 15 tysięcy euro oraz nagrodę dodatkową w postaci trzymiesięcznego pobytu studyjnego we florenckiej Villa Romana.
Ostatnia dekada pokazała, że konkurs jest prawdziwym barometrem polskiej sztuki współczesnej. Wielu uczestników poprzednich edycji zyskało status twórców światowego formatu, jak Paweł Althamer, Monika Sosnowska czy Paulina Ołowska. Laureat „Spojrzeń 2011" Konrad Smoleński, reprezentował Polskę na tegorocznym Biennale w Wenecji. Zwycięstwo oznacza więc nie tylko realne wsparcie finansowe (to najwyższa nagroda artystyczna w Polsce), ale też ważny krok w karierze twórczej i szansę by zaistnieć na polskiej i międzynarodowej scenie artystycznej.
W tym roku nominowani to twórcy urodzeni między 1977 a 1985 rokiem, reprezentujący Warszawę, Poznań i Kraków: Tymek Borowski, Piotr Bosacki, Karolina Breguła, Łukasz Jastrubczak i Agnieszka Polska. To młodzi, ale uznani już artyści, którzy w ciągu ostatnich dwóch lat szczególnie zaznaczyli swoją obecność na rodzimej scenie. Choć reprezentują bardzo różne postawy twórcze, ich sztukę łączy wielość mediów jakimi się posługują - od wideo, animacji, fotografii, instalacji, performansu po grafikę. Na wystawie w Zachęcie zobaczymy ich premierowe realizacje, skupiające w sobie najważniejsze wątki ich twórczości.
Swojego faworyta „Spojrzeń 2013" wybierze także publiczność. Po raz pierwszy to media społecznościowe staną się główną areną, na której rozegra się walka o nagrodę publiczności. Głosować, a także dzielić się wrażeniami, dyskutować i śledzić aktualności związane z konkursem można za pośrednictwem profilu na Twitterze @Zacheta oraz specjalnej aplikacji na Facebooku. Spontaniczną reakcję na obejrzaną wystawę ułatwią zamontowane przy wyjściu, połączone z profilami tablety. W ten sposób Zachęta pokazuje, że nowe media to nie tylko temat ważny w sztuce młodych twórców, ale też atrybut nowoczesnej instytucji kultury.