Witold Cęckiewicz 65 lat twórczości w Pałacu Sztuki

Pałac Sztuki w Krakowie prezentuje jubileuszową wystawę wybitnego krakowskiego architekta Witolda Cęckiewicza. Można na niej zobaczyć jego najważniejsze dzieła architektoniczne i urbanistyczne, projekty, rzeźby, rysunki.

Aktualizacja: 15.11.2014 11:33 Publikacja: 15.11.2014 08:15

Witold Cęckiewicz 65 lat twórczości w Pałacu Sztuki

Foto: Fotorzepa/Rafał Guz

Obchodzi w tym roku 65-lecie pracy twórczej i 90. urodziny. Ma ogromny dorobek. Dziś przede wszystkim mówimy o nim jako o architekcie Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach.

Zobacz galerię zdjęć

Prof. Cęckiewicz nadał bazylice kształt okrętu czy arki na morzu (to wrażenie potęgują błękitne witraże). Dwupoziomowy kościół w górnej części może pomieścić 5 tys. wiernych; w dolnej znajdują się kaplice narodowe. Zaprojektowany przez Cęckiewicza ołtarz główny z poskręcanym, szarpanym wiatrem drzewem jest symbolem ludzkiego życia, targanego trudnościami i przeciwieństwami. Wieża (76 m) z platformą widokową przypomina latarnię, która ma wskazywać pielgrzymom drogę do „portu".

Dziełem Witolda Cęckiewicza jest też 4,5 metrowa figura Jana Pawła II, trzymającego w lewej dłoni pastorał, a prawą wypuszczającego gołębia pokoju.

Niedawno w jednym z wywiadów profesor wspominał, jak pracował nad tym projektem: – Miałem dwa miesiące - bardzo mało - na stworzenie wstępnej koncepcji, którą potem, przy okazji pielgrzymki do Polski, zaakceptował Jan Paweł II, składając podpis na modelu, czego - jak się później dowiedziałem - papież nigdy nie robił. Potem pojawiły się we mnie myśli, że coś bym zmienił, wniósł drobne poprawki, ale ten podpis mnie zobowiązał. Lecz z całości jestem zadowolony.

Od czasów studiów na politechnice, gdzie był uczniem Adolfa Szyszko-Bohusza, związany jest z Krakowem. Jest autorem wielu znanych nie tylko w tym mieście budowli. Zaprojektował m.in. hotel „Cracovia" (o przyszłość którego dziś toczy się ostra publiczna debata) i kino „Kijów". Oba stały się symbolem nowej architektury z czasów politycznej odwilży po1956 roku. W latach 1955-1960 był głównym architektem miasta Krakowa, a w latach 1970-1994 twórcą i dyrektorem Instytutu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, przekształconego w Instytut Projektowania Urbanistycznego i kierownikiem Katedry Kompozycji Urbanistycznej na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej . Jest współautorem projektów budynków dla tej uczelni, zespołów osiedlowych zrealizowanych w Krakowie m.in. Dębniki i Mistrzejowice, a także twórcą współczesnych krakowskich kościołów: św. Alberta i Zesłania Ducha Świętego.

Zasłynął też jako projektant ambasady polskiej w New Delhi (Nagroda Building of the Year , przyznana przez rząd Indii ), Akademii Rolniczej w Lublinie i Politechniki Rzeszowskiej, czy pomnikowych realizacji na polach Grunwaldu i w obozie straceń w Płaszowie. Wciąż kształci kolejne generacje architektów.

Jest twórcą wszechstronnym, którego zainteresowania wybiegają daleko poza architekturę. To znakomity rysownik refleksyjny poeta. W jednym ze swych wierszy zauważa, że poezja jest architekturą ze słów, a architektura poezją form czystych.

Monika Kuc

Wystawa Witold Cęckiewicz 65 lat twórczości w Pałacu Sztuki w Krakowie czynna do 30 listopada.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl