Wystawa „Koszycka Moderna w Krakowie

Wystawa „Koszycka Moderna” w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury odkrywa mało znane, a niezwykle ciekawe awangardowe środowisko artystyczne lat 20.

Publikacja: 15.11.2016 23:11

Słowackie wielokulturowe Koszyce stały się wówczas ważnym miastem, przyciągającym migrujących artystów z kraju i zagranicy. Kiedy powstało nowe państwo - Republika Czechosłowacka, do miasta ściągali liczni absolwenci uczelni w Budapeszcie, Berlinie, Paryżu.

W MCK możemy obejrzeć 80 obrazów i grafik, stworzonych przez nich w latach 20. XX wieku. Przywieziono je z Muzeum Wschodnosłowackiego i wielu innych kolekcji publicznych i prywatnych w Koszycach, Bratysławie i Preszowie. Po raz pierwszy mamy okazję wszechstronnie poznać ich twórców.

Międzynarodowy charakter sztuki artystów z Koszyc ujawnia wpływy europejskiego postimpresjonizmu, kubizmu i ekspresjonizmu, surrealizmu. Pejzaże Konštantína Kövari-Kačmarika i miejskie zaułki, malowane przez Konštantína Bauera przywołują na myśl malarstwo Cezanne’a. Dynamika miejskich uliczek w obrazach Beli Uitza, czy Vilmosa Perlrott-Csaby ma futurystyczną ekspresję. Portrety Gezy Schillera są geometryzowane w duchu kubizmu.

A jednocześnie wielu artystów z Koszyc to bardzo silne indywidualności, jak Konštantín Bauer, Anton Jaszusch, Eugen Kron, czy Sandor Bortnyik.

Anton Jaszusch przyciąga uwagę barwnymi, niepokojącymi płótnami o wirujących formach, podszytymi nutą katastrofizmu. W swych dziełach artysta poszukiwał sensu życia i miejsca człowieka we wszechświecie, a zarazem nowych środków wyrazu. Jego sztuka kojarzy się nam z poszukiwaniami Tajemnicy Istnienia Witkacego, chociaż obaj się nie znali.

Eugen Kron jest twórcą serii czarno-białych litografii, prezentowanych w części ekspozycji, poświęconej wizjom nowego człowieka. Artysta po doświadczeniach I wojny, podejmował refleksję na temat rozwoju cywilizacji, wzlotów i upadków człowieka. W serii zatytułowanej „Człowiek słońca” wykreował utopijny wizerunek człowieka przyszłości, przybierającego postać idealnego herosa.

Sandor Bortnyik był z kolei twórcą niezwykle wyczulonym na problemy społeczne. Rysunek tuszem „Marsz głodujących”, czy wielkoformatowy obraz „Uchodźcy” wyrastają z problemów lat 20. - gwałtownych przemian i zagrożeń ekonomicznym kryzysem, a zarazem dzięki swej ekspresji są uniwersalne. Dlatego odbieramy je też jako symbole wielu współczesnych konfliktów.

Wystawa czynna do 27 listopada

Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu