Reklama

Rafał Rozwadowski: Czy zatajenie stosowania AI może być przestępstwem

Co się może stać, gdy komercyjny odbiorca odkryje, że zapłacił za wytwór, który był wykonany przez AI, a nie przez człowieka? Czy zatajenie stosowania sztucznej inteligencji jest przestępstwem, a „twórca” może ponieść odpowiedzialność karną?

Publikacja: 16.04.2025 05:10

Czy zatajenie stosowania AI może być przestępstwem

Czy zatajenie stosowania AI może być przestępstwem

Foto: Adobe Stock

Korzystanie z narzędzi AI do generowania tekstów, obrazów, wideo staje się coraz bardziej powszechne. Prawo nie nakazuje wprost podmiotom stosującym systemy AI ujawniania takich treści jako przygotowanych przy udziale narzędzi AI. Wyjątek dotyczy treści deepfake, względem których obowiązek odpowiedniego oznaczania treści istnieje. Wspomnieć jednak należy, że obowiązek ten, wynikający z AI Act, będzie stosowany dopiero od 2 sierpnia 2026 r. i dotyczy treści, które spełniają definicję deepfake z AI Act. Zgodnie z tym ostatnim treści deepfake stanowią „wygenerowane przez AI lub zmanipulowane przez AI obrazy, treści dźwiękowe lub treści wideo, które przypominają istniejące osoby, przedmioty, miejsca, podmioty lub zdarzenia, które odbiorca mógłby niesłusznie uznać za autentyczne lub prawdziwe”.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Rzecz o prawie
Ewa Szadkowska: Ach, ta głupia AI
Rzecz o prawie
Katarzyna Batko-Tołuć: Obrona ludności bez ludności?
Rzecz o prawie
Jacek Dubois: Co by powiedział Cyceron
Rzecz o prawie
Robert Damski: Chodzi o prawo i sprawiedliwość
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Rzecz o prawie
Leszek Kieliszewski: Krótka historia krypto zakończona bublem prawnym
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama