Jeśli firma chce dziś mieć zmotywowanych pracowników, to przede wszystkim powinna zadbać o regularne wypłacanie pensji oraz o podwyżki i premie. W badaniu, które przeprowadził instytut Homo Homini, prawie 80 proc. z 500 Paków zatrudnionych w dużych i średnich firmach wskazało właśnie te czynniki jako najbardziej skuteczne zachęty do pracy.
78 procent Polaków najlepiej zagrzewają do pracy regularna pensja, podwyżka oraz premia
Nie jest to dobra wiadomość dla pracodawców. – Jeśli jedynym czynnikiem motywującym jest pensja, to relacja pracodawca – pracownik nigdy nie będzie trwała. Kluczowa jest także motywacja wewnętrzna, która będzie wpływała na poziom satysfakcji pracownika z wykonywanych obowiązków czy zwiększenie przywiązania pracownika do organizacji – podkreśla Robert Augustynik, dyrektor w firmie Enxoo (twórcy Skilo, systemu do zarządzania HR), która zleciła badanie.
Widać to zresztą w ankiecie; co trzeci badany zamierza w ciągu dwóch lat zmienić pracę, najczęściej w poszukiwaniu wyższych zarobków. Niskie wynagrodzenie to główny powód planów rezygnacji z pracy (36 proc.). Jednak dla co czwartego bodźcem jest brak możliwości rozwoju zawodowego w obecnej firmie, w której co trzeci z badanych nigdy nie miał rozmowy o swym rozwoju ani propozycji szkoleń podnoszących kwalifikacje.