Sondaż: Wyborcy już teraz robią przygotowania do głosowania

Od tego, jak zostaną skrojone nowe wyborcze koalicje i przemalowane partyjne szyldy, może zależeć sympatia wyborców i ich ostateczna decyzje przy urnie.

Aktualizacja: 09.02.2022 22:33 Publikacja: 09.02.2022 21:00

Prezes PiS Jarosław Kaczyński

Prezes PiS Jarosław Kaczyński

Foto: PAP/Marcin Obara

Z sondażu IBRiS przeprowadzonego na zlecenie „Rz" wynika, że wyborcy opozycji woleliby głosować na wspólną listę. Ponad 60 proc. z nich opowiedziało się za takim rozwiązaniem. Elektorat PiS ma natomiast mocno podzielone opinie w sprawie szyldu, z jakim obóz władzy powinien iść do wyborów: ponad 44 proc. deklaruje przywiązanie do nazwy Zjednoczona Prawica, a niespełna 40 proc. woli szyld partyjny: Prawo i Sprawiedliwość.

Im bliżej wyborów, tym gorętsza dyskusja o konfiguracji, w jakiej powinny przystąpić do nich partie polityczne. Najwięcej kontrowersji widać wśród ugrupowań opozycyjnych. Koalicja Obywatelska oficjalnie namawia na jeden blok wyborczy, choć w praktyce niewiele robi, by przekonać do tego pozostałe ugrupowania. Donald Tusk wyraźnie liczy na to, że to jego partia będzie rozdawać karty na ostatniej prostej i jako największy gracz dyktować innym warunki współpracy. To jest taktyka nie do przyjęcia przez Polskę 2050, PSL czy Lewicę. Na opozycji trwa więc przeciąganie liny, licytacja na pomysły, które mają zbudować wizerunek jedności, ale jednocześnie zapewnić własnej partii jak najlepszą pozycję startową.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Publicystyka
Marek Cichocki: Donald Trump robi dobrą minę do złej gry
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: Minister może zostać rzecznikiem rządu. Tusk wybiera spośród 6-7 osób
Publicystyka
Tomasz Krzyżak: Biskupi muszą pokazać, że nie są gołosłowni
Publicystyka
Jędrzej Bielecki: Niemcy przestraszyły się Polski, zmieniają podejście do migracji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Publicystyka
Łukasz Adamski: Elegia dla blokowisk. Czym Nawrocki może zaimponować Trumpowi?