Pizza to nowe polskie danie narodowe

Jesteśmy jednym z państw, w których włoska potrawa zrobiła furorę. I nic nie wskazuje, aby to się miało zmienić. Pizzę kupuje 60 proc. Polaków.

Aktualizacja: 07.02.2020 10:20 Publikacja: 06.02.2020 21:00

Pizza to nowe polskie danie narodowe

Foto: Adobe Stock

W niedzielę 9 lutego przypada Dzień Pizzy, który w Polsce powinien być świętowany wyjątkowo hucznie. Jesteśmy bowiem jedną z największych społeczności wielbicieli pizzy na świecie. O ile kuchnia polska ma wielu zwolenników, o tyle poza domem zdecydowanie preferujemy sięganie po dania z innych państw, a najczęściej – z Włoch.

Z pizzerii i sklepu

– W Szwecji i we Włoszech, podobnie jak w Polsce, pizza jest najchętniej wybieraną potrawą, natomiast w innych krajach europejskich często prym wiodą burgery, a dalej dania azjatyckie i lokalne – mówi Piotr Kruszyński, prezes PizzaPortal.pl.

To drugi co do wielkości serwis obsługujący gastronomiczne zamówienia online. Z jego danych wynika, że ponad 50 proc. transakcji to pizza. To niejedyny dowód sukcesu włoskiego dania. Z raportu „Polska na talerzu" sieci Makro wynika, że pizzerie to najczęściej odwiedzane przez konsumentów lokale gastronomiczne, wygrywają nawet z sieciami fast food.

Czytaj także:  Wołowina mocno zdrożeje? PE rozważa podatek od mięsa 

– Pizza jest jednym z ulubionych dań Polaków. Sieć restauracji Pizza Hut wpisuje się w ten trend, zwiększając liczbę restauracji z 60 do 150 w ostatnich trzech latach – mówi Izabela Winszta, rzecznik AmRestu, który prowadzi w Polsce sieci KFC, Pizza Hut czy Starbucks. – W 2019 r. klienci Pizza Hut zjedli prawie 7 milionów pizz, czyli o ponad milion więcej niż w poprzednim okresie – dodaje. Z okazji Dnia Pizzy marka przygotowała ofertę specjalną, a od stycznia do końca marca organizuje Festiwal Pizzy.

– W 2019 roku do domu kupowało ją 6 na 10 gospodarstw domowych, co daje penetrację na poziomie 58 proc. Statystyki te dotyczą pizzy z dostawą do domu oraz pizzy kupowanej w sklepie: zarówno tej mrożonej, jak i chłodzonej – mówi Michał Maksymiec, dyrektor w panelu gospodarstw domowych GfK Polonia. Mrożonym produktem ze sklepu też nie pogardzamy.

– Przeciętne gospodarstwo domowe kupuje pizzę raz na dwa miesiące. Roczna częstotliwość wynosi zatem sześć razy – dodaje. Według firmy statystyczny Kowalski – kupując pizzę w sklepie – najchętniej wybiera mrożoną, ale coraz większym powodzeniem cieszy się chłodzona.

– Ten segment rynku pizzy wzrósł wartościowo aż o 248 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat. – Liczba gospodarstw zaś, które ją kupują, zwiększyła się z 13 proc. w 2014 do 23 proc. w 2019. Pizza mrożona w tym czasie zyskała 33 proc. wartościowo i obecnie jest kupowana przez 38 proc. gospodarstw – dodaje.

Restauratorzy widzą, że popularność tego dania nie słabnie.

– Kuchnia włoska to cały czas najpopularniejsza kuchnia zagraniczna w Polsce, a jej najbardziej rozpoznawalnym i rozchwytywanym daniem niezmiennie jest pizza. Widać to nie tylko w restauracjach, ale też w dostawie, bo pizza jest też najpopularniejszym, a jednocześnie najłatwiejszym w transporcie daniem – mówi Dorota Cacek, wiceprezes Sfinks Polska.

– Biorąc pod uwagę, że rynek delivery (zamówień z dostawą – przyp. red.) dynamicznie rośnie, pozytywnie rysują się perspektywy dla biznesu związanego z pizzą. W grupie Sfinks rozwijamy się dwutorowo w tym segmencie, systematycznie uruchamiając nowe lokale pod szyldem Fabryki Pizzy i zwiększając swój zasięg w delivery. Już teraz w ramach sieci działa dziewięć restauracji Fabryka Pizzy, a w planach mamy kolejne otwarcia – dodaje.

Według GfK w Polsce przybywa też pizzerii niesieciowych, a Polacy odwiedzają je średnio raz na miesiąc – rachunek to przeciętnie 42 zł.

Nowe smaki i trendy

Gusty Polaków, także jeśli chodzi o pizzę, nie zmieniają się zbyt szybko, jednak coraz wyraźniej widać otwarcie na nowości.

– W 2019 r. odnotowaliśmy średni wzrost ceny pizzy o 8 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Wśród ulubionych smaków pozostają pepperoni czy hawajska, ale zamawiający coraz chętniej sięgają po nowe propozycje, na przykład w wersjach wege – dodaje Piotr Kruszyński.

Sieć Pizza Dominium podaje, że jako pierwsza sieć pizzerii wprowadziła do swoich restauracji specjalne menu z daniami dla osób ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi: bez glutenu, wegańskimi, fit oraz wysokoproteinowymi. W tym menu m.in. nowa na polskim rynku kategoria – pizza leggera, na cienkim cieście z mąki pełnoziarnistej. Firma podaje, że zainteresowanie takim menu stale rośnie, stąd wniosek, że warto zaskakiwać nowymi recepturami, nowymi smakami, bo również takich dań poszukują konsumenci.

– Wraz z niesłabnącą popularnością pizzy systematycznie pojawiają się nowe potrzeby konsumentów, jak chęć próbowania nowych smaków. Przy swojej otwartości na nowe Polacy wciąż wysoko cenią jednak klasyczne smaki – mówi Dorota Cacek. – W efekcie wśród najchętniej zamawianych pizz w restauracjach Fabryka Pizzy, zarządzanych przez Sfinksa, cały czas znajdują się takie sztandarowe pozycje jak margherita czy capricciosa. Oprócz klasycznych propozycji w ofercie posiadamy też pizzę z białym sosem, a także razowe i w wersji light, wpisujące się w modę bycia „fit" – dodaje.

Ten trend będzie raczej już tylko przyspieszać. – Polacy są bardzo otwarci i zróżnicowani odnośnie do kwestii żywieniowych. Analiza tysięcy danych z aplikacji Uber Eats pokazuje, że wciąż bardzo chętnie zamawiają dania światowej kuchni, takie jak pizza, burgery, kebab, dania kuchni japońskiej czy chińskiej – mówi Jakub Pietraszek, dyrektor generalny Uber Eats Polska. – Ale najnowsze trendy FoodCast świadczą o tym, że Polacy lubią też eksperymentować. Rok 2020 może stać pod znakiem egzotycznych smaków, takich jak tempeh, dania z olejem CBD czy lnem – dodaje.

Piotr Dzierżek prezes Dominium, właściciela sieci Pizza Dominium

Klienci szukają oferty, która byłaby dopasowana do ich potrzeb żywieniowych, często wynikających z przekonań, stylu życia lub aspektów zdrowotnych. Rosną też ich oczekiwania i potrzeby odnośnie do jakości serwowanych dań. Jesteśmy na rynku od prawie 30 lat i obserwujemy trendy. Nadal w menu królują klasyczne smaki, takie jak pepperoni, capricciosa, margherita i nawet kontrowersyjna hawajska, choć przez niektórych ortodoksyjnych fanów pizzy uważana za „profanację".

Polacy chętniej jedzą poza domem

Chodzenie do punktów gastronomicznych nigdy nie leżało w polskiej tradycji, w przeciwieństwie do takich państw, jak Hiszpania czy Francja. Jednak w ostatnich dwóch dekadach mamy do czynienia z istną eksplozją oferty gastronomicznej – wartość rynku się potroiła, do 36,6 mld zł, a liczba placówek wzrosła z 43 tys. w 2000 r. do ponad 76,5 tys. obecnie – wynika raportu firmy GfK. Podaje ona, że lokale gastronomiczne odwiedza 59 proc. Polaków, czyli na niezmiennym w ostatnich latach poziomie. Liczba wizyt i kwota wydawana na ten cel miesięcznie w 2019 r. mocno za to wzrosły: liczba wizyt do czterech (o 17,7 proc.), a kwota do 130 zł (o 22,6 proc.). W latach 2017–2019 średnia liczba różnych typów lokali odwiedzanych przez konsumentów wzrosła z 2,9 do 3,5 w miesiącu.

W niedzielę 9 lutego przypada Dzień Pizzy, który w Polsce powinien być świętowany wyjątkowo hucznie. Jesteśmy bowiem jedną z największych społeczności wielbicieli pizzy na świecie. O ile kuchnia polska ma wielu zwolenników, o tyle poza domem zdecydowanie preferujemy sięganie po dania z innych państw, a najczęściej – z Włoch.

Z pizzerii i sklepu

Pozostało 94% artykułu
Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Coca-Cola wycofuje się z własnych obietnic. Nie będzie mocnego odwrotu od plastiku