Reklama

Eksport mleka może pójść górę

Stanie się to jednak najwcześniej w 2016 roku. W tym roku będzie niższy – szacuje Bank Zachodni WBK.

Publikacja: 30.11.2015 12:48

Eksport mleka może pójść górę

Foto: 123rf.com

– W 2016 r. możliwy jest niewielki, bo 2-4-procentowy wzrost wartości obrotów handlowych przetworami mleczarskimi rok do roku, co będzie konsekwencją zwiększenia wolumenu wywozu oraz cen artykułów mlecznych. Dużo, szczególnie w drugiej połowie roku, będzie jednak zależało od wpływu suszy na produkcję towarową mleka w Polsce. Przy ograniczeniu produkcji nadwyżki eksportowe spadną – mówi Marta Skrzypczyk koordynatorka zespołu analityków sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK Skrzypczyk.

Po III kwartale 2015 r. eksport mleczarski z Polski jest o ponad 18 proc. niż w tym samym okresie 2014 r.

– Naszym zdaniem w ostatnim kwartale 2015 r. spadkowe tendencje w eksporcie wyhamują (także w wyniku efektu bazy), ale nadal, ze względu na istotnie niższe niż przed rokiem ceny transakcyjne, wartość sprzedaży zagranicznej będzie mniejsza w relacji rocznej – zaznacza Marta Skrzypczyk.

Jak dodaje, ogółem w całym 2015 r. wartość eksportu mleczarskiego (z wyłączeniem lodów), może sięgnąć około 1,5 mld euro, co oznacza spadek o 14-16 proc. wobec wyniku zanotowanego w 2014 r.

Jednocześnie w ujęciu ilościowym istotnie rośnie eksport mleka pełnego i śmietany. Głównie do Niemiec. Według BZ WBK na uwagę zasługuje także wzrost wymiany z Białorusią. Od stycznia do września 2015 r. sprzedaży na ten rynek była 2,5-krotnie wyższy niż w podobnym okresie rok temu. Zdaniem analityków BZ WBK w całym 2015 r. eksport mleczarski – ilościowo - będzie wyższy właśnie w odniesieniu do mleka płynnego, ale również masła i serów.

Reklama
Reklama

Ekspertka Banku Zachodniego WBK zwraca wagę, że rynek krajowy, mimo stopniowego wzrostu konsumpcji artykułów mlecznych, jest rynkiem dojrzałym. W najbliższych latach możemy spodziewać się dalszego, ale niewielkiego wzrostu konsumpcji na terenach wiejskich jogurtów, deserów mlecznych, serów dojrzewających, jak również mleka płynnego i śmietany.

Potencjał wzrostu produkcji, tak na poziomie gospodarstw mlecznych jak i mleczarni, jest znacznie większy. – Biorąc pod uwagę warunki klimatyczno-przyrodnicze oraz dostępność ziemi i kapitału oceniam, że w Polsce w najbliższych latach skup mleka może wzrastać w tempie 0,5 mln ton rocznie. Firmy chcące dynamicznie się rozwijać, będą w jeszcze większym stopniu kierowały swoje produkty na rynki trzecie – Marta Skrzypczyk.

Obecnie udział eksportu do tych krajów w skupie mleka sięga 25 proc.

W perspektywie najbliższych pięciu lat, na skutek zniesienia kwotowania, wzrost produkcji mleka jest spodziewany nie tylko w Polsce, ale i w Irlandii, Francji czy Niemczech.

– Mleka i wyrobów mlecznych będzie w Unii coraz więcej. Spodziewamy się spadku produkcji mleka jedynie w Europie Południowej i Skandynawii. Możliwość wzrostu sprzedaży artykułów mlecznych może być jednak znacznie ograniczona ze względu na ogromną konkurencję – mówi Skrzypczak.

Ekspansji polskiej branży mlecznej na rynki trzecie będą sprzyjać zjawiska takie jak bogacenie się społeczeństw krajów rozwijających się i związane z tym dynamicznie rosnące spożycie artykułów pochodzenia zwierzęcego.

Reklama
Reklama

– Swoich szans eksporterzy nabiału powinni upatrywać poza granicami Unii i Europy. Zważywszy na przewagi kosztowo-cenowe naszego mleczarstwa mamy duże szanse na sukces poza naszymi dotychczasowymi kierunkami zbytu. Warto przeanalizować możliwości sprzedaży produkcji mlecznej m.in. w Azji, gdzie konsumenci w coraz większym stopniu odkrywają europejską kuchnie i produkty, modyfikując swoje nawyki żywieniowe. Dodatkowo polskich eksporterów nabiału powinna zachęcić perspektywa wysokich marż oraz dużej chłonności tych rynków – podpowiada ekspertka BZ WBK.

Przemysł spożywczy
Wódka w Rosji drożeje. Meliny i samogon mają wzięcie
Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama