Reklama
Rozwiń
Reklama

Producenci żywności walczą z uprzedzeniami

Powstanie kolejna mapa państw stosujących bariery w handlu. Polska jest wśród krajów, które przez nie tracą.

Publikacja: 15.12.2016 20:05

Producenci żywności walczą z uprzedzeniami

Foto: Bloomberg

– Planujemy kontynuowanie działań przeciwko nasilającemu się protekcjonizmowi w Unii Europejskiej – mówi „Rzeczpospolitej" Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

Wniosek o dofinansowanie kolejnej kampanii z krajowych funduszy promocji trafił już do Agencji Rynku Rolnego. Liderem projektu jest PFPŻ, a współpracują z nią m.in. Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych oraz Krajowa Unia Producentów Soków.

Po raz pierwszy organizacje branżowe połączyły siły w walce z protekcjonizmem w 2015 r. Prowadzona przez nich akcja kosztowała wtedy 350 tys. zł. Z naszych informacji wynika, że tym razem kwota może być wyższa.

W ramach kolejnej odsłony zwalczania czarnego PR i barier w handlu branża spożywcza planuje m.in. przygotowanie zaktualizowanej mapy krajów, w których pojawiają się praktyki protekcjonistyczne.

Takich państw, jak zaznacza szef PFPŻ, jest w UE coraz więcej. Przybywa też państw, które faworyzują własne surowce i produkty poprzez specjalne oznakowanie lub przepisy, które ograniczają import. – To mocno uderza w naszych eksporterów – zaznacza Gantner.

Reklama
Reklama

Dodaje, że właśnie protekcjonizm jest jednym z powodów wyhamowania eksportu rolno-spożywczego z Polski. W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. jego wartość zmalała o 0,5 proc. Jeszcze w 2015 r. rosła o ponad 9 proc.

W grupie krajów promujących własną żywność od 1 stycznia 2017 r. znajdzie się Polska. Zgodnie z nową ustawą o jakości artykułów rolno-spożywczych znak „produkt polski" będzie można umieścić na produktach wytworzonych w Polsce. Udział importowanych surowców w ich finalnej wersji nie będzie mógł przekraczać 25 proc. (o ile składniki w nich użyte nie występują nad Wisłą lub nie można ich tu wytworzyć, np. kakao).

– Planujemy kontynuowanie działań przeciwko nasilającemu się protekcjonizmowi w Unii Europejskiej – mówi „Rzeczpospolitej" Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

Wniosek o dofinansowanie kolejnej kampanii z krajowych funduszy promocji trafił już do Agencji Rynku Rolnego. Liderem projektu jest PFPŻ, a współpracują z nią m.in. Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych oraz Krajowa Unia Producentów Soków.

Reklama
Przemysł spożywczy
Załamanie eksportu z Sinciangu: chiński koncentrat zalega w magazynach
Przemysł spożywczy
Pozew żony Henryka Kani blokuje spłatę 880 mln zł długów. Czeka 583 wierzycieli
Przemysł spożywczy
Nutella w tarapatach. Najgorsze zbiory orzechów laskowych od dekad
Przemysł spożywczy
Małpki królują na stacjach benzynowych. Stacje walczą o handel procentami
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Przemysł spożywczy
Unilever zabronił szefowi Ben & Jerry’s produkcji propalestyńskich lodów. On i tak je zrobi
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama