Reklama
Rozwiń

Producenci żywności walczą z uprzedzeniami

Powstanie kolejna mapa państw stosujących bariery w handlu. Polska jest wśród krajów, które przez nie tracą.

Publikacja: 15.12.2016 20:05

Producenci żywności walczą z uprzedzeniami

Foto: Bloomberg

– Planujemy kontynuowanie działań przeciwko nasilającemu się protekcjonizmowi w Unii Europejskiej – mówi „Rzeczpospolitej" Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

Wniosek o dofinansowanie kolejnej kampanii z krajowych funduszy promocji trafił już do Agencji Rynku Rolnego. Liderem projektu jest PFPŻ, a współpracują z nią m.in. Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych oraz Krajowa Unia Producentów Soków.

Po raz pierwszy organizacje branżowe połączyły siły w walce z protekcjonizmem w 2015 r. Prowadzona przez nich akcja kosztowała wtedy 350 tys. zł. Z naszych informacji wynika, że tym razem kwota może być wyższa.

W ramach kolejnej odsłony zwalczania czarnego PR i barier w handlu branża spożywcza planuje m.in. przygotowanie zaktualizowanej mapy krajów, w których pojawiają się praktyki protekcjonistyczne.

Takich państw, jak zaznacza szef PFPŻ, jest w UE coraz więcej. Przybywa też państw, które faworyzują własne surowce i produkty poprzez specjalne oznakowanie lub przepisy, które ograniczają import. – To mocno uderza w naszych eksporterów – zaznacza Gantner.

Dodaje, że właśnie protekcjonizm jest jednym z powodów wyhamowania eksportu rolno-spożywczego z Polski. W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. jego wartość zmalała o 0,5 proc. Jeszcze w 2015 r. rosła o ponad 9 proc.

W grupie krajów promujących własną żywność od 1 stycznia 2017 r. znajdzie się Polska. Zgodnie z nową ustawą o jakości artykułów rolno-spożywczych znak „produkt polski" będzie można umieścić na produktach wytworzonych w Polsce. Udział importowanych surowców w ich finalnej wersji nie będzie mógł przekraczać 25 proc. (o ile składniki w nich użyte nie występują nad Wisłą lub nie można ich tu wytworzyć, np. kakao).

– Planujemy kontynuowanie działań przeciwko nasilającemu się protekcjonizmowi w Unii Europejskiej – mówi „Rzeczpospolitej" Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

Wniosek o dofinansowanie kolejnej kampanii z krajowych funduszy promocji trafił już do Agencji Rynku Rolnego. Liderem projektu jest PFPŻ, a współpracują z nią m.in. Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych oraz Krajowa Unia Producentów Soków.

Przemysł spożywczy
GIS wycofał piwo znanego polskiego producenta. Butelki mogą wybuchnąć
Przemysł spożywczy
Rośnie apetyt na małą czarną. Ile wart jest rynek kawy w Polsce?
Przemysł spożywczy
Kryzys żywnościowy ogarnia Rosję. Załamanie produkcji, bankructwa przetwórni
Przemysł spożywczy
Młodzi Polacy nie wylewają za kołnierz
Przemysł spożywczy
Unilever daje długie gwarancje zatrudnienia załodze. To ewenement