Żabka przejęła Maczfit i zaleje kraj daniami z cateringu

Przejęcie firmy Maczfit oznacza pojawienie się jej zestawów na masową skalę w sklepach. Zyskać może na tym paradoksalnie nawet konkurencja, bo rynek się rozwinie.

Aktualizacja: 12.03.2021 06:05 Publikacja: 11.03.2021 21:00

Żabka przejęła Maczfit i zaleje kraj daniami z cateringu

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Żabka poinformowała o zakupie większościowego pakietu akcji spółki Maczfit, lidera rynku cateringu dietetycznego. Nie podano wartości transakcji, jednak dotychczasowy główny udziałowiec, czyli Resource Partners, inwestował ok. kilkunastu milionów euro. – Do tej pory byli jedynym funduszem obecnym w cateringach dietetycznych, a teraz ogłaszają, że równo po 26 miesiącach wychodzą z Maczfita na zwrocie 3,6 razy – podaje Dietly, porównywarka cateringów dietetycznych.

Na szeroką skalę

Żabka nie podaje informacji o planach wobec spółki, ale z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej" wynika, że dystrybucja zestawów posiłków ruszy na szeroką skalę. Oferta pojawi się zwłaszcza w sklepach blisko osiedli czy biur. Docelowo może być we wszystkich placówkach, których jest już 7 tys.

– Dania pojawią się na półkach, ale również będzie można odbierać w sklepach zamówione online zestawy. Prawdopodobnie w dystrybucję włączy się także Uber Eats już z Żabką współpracujący – mówi nasze źródło zbliżone do transakcji. Oznacza to mniejsze koszty dostawy i bardziej konkurencyjne warunki dostaw.

Żabka liczyć ma także na wykorzystanie zaplecza gastronomicznego i tworzenia również bardziej standardowych posiłków, nie tylko w wersji dietetycznej.

Czytaj także: Eurocash kupuje kolejną sieć sklepów

Sama sieć na razie nie komentuje planów odnośnie do sieci Maczfit – czeka z tym do czasu uzyskania zgody na sfinalizowanie transakcji przez UOKiK.

– Wykupienie pakietu większościowego Maczfita przez Żabkę to dobry znak dla całej branży – ocenia Przemysław Skokowski, prezes w Dietly.pl. – Cateringi dietetyczne były do tej pory postrzegane jako moda, ewenement, który prędzej czy później minie. Tak się jednak nie stało. Epidemia, a także światowe trendy związane z choćby otyłością, brakiem czasu czy zmianą trybu życia tylko przyspieszyły rozwój tego rynku – dodaje.

Bogata oferta

Cateringiem dietetycznym zajmuje się już ok. 800 firm, w 2020 r. Polacy kupili 35 mln dziennych zestawów, a rynek wart jest nawet 2 mld zł. – Maczfit jest jednym z liderów, ale w skali rynku odpowiada za kilka procent, w Polsce jest już ponad 700 podmiotów, które działają na bardzo podobnej ofercie – mówi Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food. – Podobnej, ale nie takiej samej, ponieważ, aby zatrzymać przy sobie obecnych klientów na dłużej, a także przyciągnąć nowych, trzeba oferować nie tylko wysoką jakość, ale i umieć wyróżnić się na tle konkurencji – dodaje.

Wejście Maczfit do masowej dystrybucji oznacza, że na zestawy trafią klienci, którzy dotąd mogli nie wiedzieć o takiej możliwości. – Zdrowe posiłki do domów zamawiają setki tysięcy Polaków, a będzie jeszcze więcej. Zarówno zainteresowanie, jak i wymagania klientów wciąż rosną. W efekcie pojawiają się na rynku nowe firmy, a już istniejące poszerzają ofertę o wyspecjalizowane diety – mówi Artur Rowiński, właściciel Be Diet Catering, oferującego zdrowy catering we współpracy z Ewą Chodakowską. – Zgodnie z planem w marcu wprowadziliśmy dietę dla kobiet w ciąży, a już na wiosnę szykujemy kolejne nowości – dodaje.

– Zainwestowaliśmy m.in. w linię produkcyjną, maszyny dbające o świeżość oraz wdrożenie autorskiego systemu IT, który – bazując na AI – pozwala na natychmiastową interakcję z klientami – mówi Lefteris Kavoukis, inwestor Be Diet Catering.

– Żabka może pomóc Maczfitowi w logistyce oraz zostać kolejnym kanałem dystrybucji. Dla Żabki natomiast to kolejny krok w rozwoju ich i tak już bogatej oferty – mówi Bartłomiej Foszer, inwestor i doradca strategiczny cateringu Pomelo. – Rynek cateringów dietetycznych, pomimo że rozwija się bardzo szybko, nie jest zbyt popularny wśród inwestorów. Nie wykluczam, że w tym roku doświadczymy kolejnych równie spektakularnych transakcji – dodaje.

Jak podkreśla, wiele cateringów sprofesjonalizowało się i jest gotowych na taki krok. Poza tym dynamika rozwoju całej branży diet pudełkowych sprawia, że coraz więcej podmiotów zauważa szereg benefitów wynikających z posiadania w swoim portfolio cateringu dietetycznego.

Żabka poinformowała o zakupie większościowego pakietu akcji spółki Maczfit, lidera rynku cateringu dietetycznego. Nie podano wartości transakcji, jednak dotychczasowy główny udziałowiec, czyli Resource Partners, inwestował ok. kilkunastu milionów euro. – Do tej pory byli jedynym funduszem obecnym w cateringach dietetycznych, a teraz ogłaszają, że równo po 26 miesiącach wychodzą z Maczfita na zwrocie 3,6 razy – podaje Dietly, porównywarka cateringów dietetycznych.

Na szeroką skalę

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
2 mln butelek wody Perrier zniszczone. Wstydliwy problem Nestlé
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO