Polak nie zawsze wie, co pije

Nadal tylko 43 proc. mieszkańców naszego potrafi rozpoznać zarówno soki, jak i nektary i napoje owocowe. – To wciąż za mało – podkreślają producenci.

Publikacja: 12.08.2015 15:24

Polak nie zawsze wie, co pije

Foto: 123rf.com

Sok owocowy to produkt, który składa się w 100 proc. z owoców oraz nie zawiera sztucznych aromatów, barwników czy konserwantów ani też dodatku cukru czy słodzika – wynika z prawa unijnego. Wie o tym 67 proc. Polaków przebadanych w lipcu tego roku przez TNS Polska przy wsparciu merytorycznym Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS).

Nieco ponad dwie trzecie Polaków jest również w stanie prawidłowo przyporządkować napój do odpowiedniej definicji. To produkt, który może – ale nie musi – zawierać w swoim składzie sok oraz może zawierać sztuczne aromaty, barwniki czy też konserwanty.

Więcej problemów mamy z rozpoznaniem nektarów. Wciąż dla połowy z nas nie jest jasne, że jest to produkt, który składa się w 25–100 proc. z owoców oraz nie posiada sztucznych aromatów, barwników ani konserwantów.

- Jak pokazują badania stan wiedzy Polaków na temat produktów do picia jest coraz lepszy, ale nadal uważamy, że niedostateczny, szczególnie w kwestii tak wartościowych produktów jakimi są soki – mówi „Rzeczpospolitej" Barbara Groele, sekretarz generalny KUPS.

A przecież, jak dodaje, wszystkie soki niezależnie od technologii produkcji ,tj. soki NFC ( nie z koncentratu), odtworzone z soku zagęszczonego, pasteryzowane, niepasteryzowane to produkty naturalne do których zgodnie z przepisami prawa nie wolno dodawać żadnych substancji konserwujących, słodzików, barwników czy sztucznych aromatów.

- Światowa Organizacja Zdrowia oraz nasz rodzimy Instytut Żywności i Żywienia zalecają spożywanie 5 porcji warzyw i owoców, a jedną porcję można zastąpić szklanką soku. Mamy zatem nadzieję, że spożycie soków będzie rosło ponieważ na razie jest bardzo niskie wynoszące zaledwie średnio ok. 32 ml na osobę na dzień – zaznacza Barbara Groele.

Sok owocowy to produkt, który składa się w 100 proc. z owoców oraz nie zawiera sztucznych aromatów, barwników czy konserwantów ani też dodatku cukru czy słodzika – wynika z prawa unijnego. Wie o tym 67 proc. Polaków przebadanych w lipcu tego roku przez TNS Polska przy wsparciu merytorycznym Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS).

Nieco ponad dwie trzecie Polaków jest również w stanie prawidłowo przyporządkować napój do odpowiedniej definicji. To produkt, który może – ale nie musi – zawierać w swoim składzie sok oraz może zawierać sztuczne aromaty, barwniki czy też konserwanty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”