Hortex odzyskuje rynek w Rosji

Embargo zaszkodziło wynikom czołowego producenta soków i mrożonek w Polsce. Jego sprzedaż zaczyna już jednak rosnąć u naszych Wschodnich sąsiadów.

Aktualizacja: 21.09.2015 18:18 Publikacja: 21.09.2015 17:35

Hortex odzyskuje rynek w Rosji

Foto: spółka

- Pomimo trwającego od sierpnia 2014 roku zakazu eksportu warzyw i owoców do Rosji, jesteśmy tam nadal obecni i mamy przyczółek do odbudowy naszej pozycji, gdy poprawi się tam sytuacja rynkowa – mówi „Rzeczpospolitej" Tomasz Kurpisz, prezes grupy Hortex, lidera polskiego rynku mrożonek oraz drugiego gracza branży sokowo-napojowej. – Już w aktualnym roku finansowym, który zaczął się 1 czerwca 2015 roku nasza sprzedaż w Rosji powinna być wyższa niż rok wcześniej.

Hortex podpisał właśnie umowę z rosyjską siecią handlową Dixy. Wprowadzi tam m.in. swoje mrożonki markowe.

W roku finansowym, który zakończył się 31 maja 2015 roku, sprzedaż mrożonek Horteksu w Rosji była o połowę niższa od średniej z lat sprzed wprowadzenia embarga. Łączne przychody grupy zmalały jednak tylko o około 5 proc., do 766 mln zł. To m.in. skutek uruchomienia w Rosji pakowania mrożonek w oparciu o surowiec lokalny i z importu (w to miejsce Hortex ograniczył natomiast produkcję i przeprowadził zwolnienia grupowe w zakładzie w Rykach).

- Początkowo mieliśmy problem z dostępem do surowca, co sprawiło, że na krótki czas niemal zniknęliśmy z rosyjskich sklepów. W tym czasie umocnili się nasi lokalni rywale, m.in. marki Cztery Sezony i Vitamin – przyznaje prezes Kurpisz.

Eksport rośnie

Skutki kłopotów w Rosji złagodził także rosnący eksport. Sprzedaż zagraniczna mrożonek Horteksu stanowi już równowartość jednej trzeciej sprzedaży mrożonek w kraju. Produkty firmy trafiają do około 20 krajów, ostatnio pojawiły się w Kazachstanie.

- Rosnący eksport nie jest skutkiem naszych wzmożonych działań po wprowadzeniu embarga, ale efektem prac, które prowadzimy od kilku lat za granicą – podkreśla Tomasz Kurpisz.

Grzegorz Rykaczewski, analityk agrobiznesu w Banku Zachodnim WBK, zwraca uwagę, że w branżach najbardziej dotkniętych przez embargo nastąpiły pewne zmiany w kierunkach sprzedaży zagranicznej.

– Jest jednak zbyt wcześnie, by oceniać, czy są one trwałe. Na pewno warto podkreślić, że pogorszenie warunków eksportu stało się jedną z przyczyn weryfikacji polityki promocji krajowej żywności – mówi Rykaczewski.

Jak przypomina, z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w 2014 r. polski eksport surowców rolnych i produktów spożywczych do Rosji osiągnął wartość 880 mln euro, wobec 1,26 mld euro rok wcześniej. W rezultacie udział Rosji w eksporcie zmniejszył się z 6 do 4 proc.

- Podstawowym rynkiem zbytu dla polskiej żywności pozostaje Unia Europejska. Jednak pomimo wzrostu wartości całego eksportu, trudno stwierdzić, że rosyjskie embargo nie wpłynęło bądź miało niewielki wpływ na sytuację na polskim i unijnym rynku. Na pewno konsekwencją ograniczeń w eksporcie do Rosji był wzrost konkurencji na rynku unijnym. Coraz większego znaczenia nabiera za to sprzedaż do krajów trzecich – mówi Grzegorz Rykaczewski

Dystrybucja zyskuje

W roku finansowym 2015/2016 przychody grupy Hortex mają przekroczyć 900 mln zł. Będzie to nie tylko zasługa rosnącej sprzedaży flagowych produktów w kraju i za granicą. Hortex skonsoliduje już także w pełni wyniki grupy Ren (spółki: Ren, Marywilska, Jumar). Firmę, która zajmuje się dystrybucją mrożonej żywności przejął w pierwszej połowie 2015 r.

Jeżeli tempo rozwoju się utrzyma w kolejnym roku finansowym przychody grupy powinny przekroczyć poziom 1 mld zł.

Hortex ma także po 50 proc. udziałów w spółkach dystrybucyjnych, należących wcześniej do Rena: Iglomen, Chłodnie Europejskie oraz Allfood.

– Spółki te mają możliwości, aby zwiększać sprzedaż nawet o 25 proc. rocznie. W 2014 roku wyniosła ona łącznie 150 mln zł – mówi prezes Horteksu. - Ze względu na współkontrolę wyniki tych spółek nie podlegają jednak pełnej konsolidacji z grupą Hortex.

Ostatnie przejęcie – wraz z planowanymi nowościami – ma ożywić sprzedaż mrożonek Horteksu, która w ostatnich dwóch latach przeżywała zastój (m.in. z powodu zerwania umowy z Igloteksem i Renem). Ale nie tylko. Na bazie Rena i spółek zależnych Hortex chce stworzyć silnego dystrybutora mrożonek w Polsce o zasięgu krajowym.

W 2014/2015 Horteksowi udało się wyjść na niewielki plus. W tym roku zysk netto grupy ma być wyższy, ale nadal będzie obciążała go m.in. restrukturyzacja i rozwój Rena (m.in. wymiana floty samochodowej ). Dzięki tym działaniom, w 2016/2017 roku Ren ma stać się rentowny.

Debiut na GPW nadal możliwy

Trwają zbiory, więc na razie nie wiadomo, na ile na wyniki Horteksu przełoży się susza.

– Mniej będzie z pewnością warzyw korzeniowych. Nie wykluczone więc, że ich ceny pójdą w górę. Ewentualny wzrost nastąpi jednak ze stosunkowo niskiej bazy, tak, jak np. w przypadku jabłek. W ubiegłym sezonie ceny owoców i warzy były bowiem relatywnie niskie z powodu nadpodaży po wprowadzeniu embarga– wyjaśnia Tomasz Kurpisz.

Łączne wydatki Horteksu na inwestycje w bieżącym roku mają być nie mniejsze niż przed rokiem. Wówczas przekroczyły 40 mln zł.

Hortex nie wyklucza przejęć, np. aby rozszerzyć ofertę o nową kategorię produktów. Nie należy spodziewać się ich jednak w najbliższym czasie. Właściciela szybko nie zmieni także sam Hortex, który od 2006 r. należy do funduszu Argan Capitals.

– Wydaje się, że nie jest to dobry moment, aby wyjść z inwestycji – uważa Tomasz Kurpisz.

Zarząd Horteksu niezmienienie od lat uważa, że najlepszym scenariuszem wyjścia inwestora z grupy byłaby sprzedaż jej akcji na GPW.

– Spółka ma potencjał, aby zainteresować inwestorów giełdowych, tym bardziej, że na GPW jest nadal mało liczących się graczy z branży spożywczej – mówi Tomasz Kurpisz.

Przemysł spożywczy
Królewiec wprowadza kartki na żywność, ale nie dla wszystkich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę