Aktualizacja: 16.05.2025 20:37 Publikacja: 09.05.2025 06:13
Foto: REUTERS/Maxim Shemetov
Jeden z prekursorów surrealizmu Alfred Jarry przedstawiał 130 lat temu swoją sztukę „Król Ubu”, mówiąc, że dzieje się ona w Polsce, czyli nigdzie. Gdyby nie Rusłan Szoszyn piszący w „Rzeczpospolitej” o Białorusi (patrz m.in. jego świetny wywiad ze Swiatłaną Cichanouską „Jesteśmy otwarci na dialog z reżimem”, 2–4 maja 2025 r.) czy „Gazeta Wyborcza” upominająca się o Andrzeja Poczobuta, Białoruś byłaby w świadomości przeciętnego Polaka czy Amerykanina – nigdzie. Tymczasem jest nie tylko bardzo ciekawym politycznie krajem, ale leży na przecięciu dróg między Wschodem i Zachodem, między dziczą i cywilizacją. Od jej przyszłości zależą losy Polski i Europy. Oczywiście, Ukraina, wojna, negocjacje są dużo bardziej istotne, co nie obniża jednak wagi Białorusi.
W najnowszym odcinku podcastu „Posłuchaj Plus Minus” gościem Darii Chibner był Cezary Boryszewski – redaktor nac...
Znawcy twórczości Krystiana Lupy nie mają wątpliwości, że nikt lepiej nie przeniósłby na deski sceniczne „Czarod...
„Amerzone – Testament odkrywcy” to wyprawa w świat zapomnianych krain.
W drugim tomie „Filozoficznego Lema” widać ujemną ocenę pisarza dla ludzkości.
Czy z przeciętnej powieści może powstać dobry serial? „Fatalny rejs” dowodzi, że tak.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas