Moda nie tylko na gronowe

Polacy będą pić coraz więcej wyrobów winiarskich, w tym krajowych – prognozuje Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. W tym rok hitem będzie ponownie cydr.

Publikacja: 02.12.2015 13:06

Moda nie tylko na gronowe

Foto: Bloomberg

18 mln litrów sięgnąć może w tym roku sprzedaż cydru w Polsce – szacuje Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. W 2014 r. wyniosła blisko 10 mln litrów, a w 2013 r. – gdy po obniżeniu stawki akcyzy krajowy rynek zaczęły zalewać lekkie alkohole z jabłek – była na poziomie 2 mln litrów.

- Docelowo możliwe jest osiągnięcie nawet 80 mln litrów rocznie, czyli około 2 proc. wielkości rynku piwa w Polsce – powiedział podczas wczorajszej konferencji – Grzegorz Bartol, prezes firmy winiarskiej Bartex- Bartol.

Jak dodał, jednym z warunków wzrostu rynku, jest dopuszczenie reklamowania cydru w mediach. Obecnie promować tam można jedynie piwo.

Na razie ze spożyciem wyrobów winiarskich na poziomie 7 litrów na osobę Polska jest na szarym końcu Europy. Z tego 3,5 litra to wina gronowe.

– W takich krajach, jak Francja czy Portugalia ich spożycie jest nawet 10 razy większe – mówi Anna Kalinowska, członek zarządu firmy Henkell&Co Vinopol Polska.

Nowy prezes Polskiej Rady Winiarstwa Jerzy Kwaśniewski zapowiada, że producenci będą zabiegać o to, aby zwiększyć w Polsce nie tylko spożycie win gronowych i cydrów, ale także krajowych win owocowych i miodów. W pierwszej kolejności chcą pokazać Polakom, że wina owocowe to często produkty wysokiej jakości.

- W efekcie w ciągu kilku lat spożycie wyrobów winiarskich ma szanse zwiększyć się w Polsce o 2 litry na osobę – mówi „Rzeczpospolitej" Jerzy Kwaśniewski.

Powinny pomóc w tym zamiany trendów rynkowych. – Polski konsument z XXI wieku jest świadomy, często zamożniejszy, dużo podróżuje i dba o swoje zdrowie – zaznacza Anna Kalinowska. Zdaniem branży polskie wyroby winiarskie mają szanse na zdobycie zagranicznych rynków.

- Tej jesieni wysłaliśmy pierwsze partie naszego cydru Dobrońskiego do Chin – mówi Jacek Jantoń, prezes firmy Jantoń. – Nasze ekologiczne wino Aronica trafia z kolei do Japonii, Niemiec i Szwajcarii – wskazuje.

Marka ta zyskuje także w Polsce.

– W ciągu ostatnich dwóch lat potroiliśmy sprzedaż Aronicy na rynku krajowym – mówi Jacek Jantoń.

18 mln litrów sięgnąć może w tym roku sprzedaż cydru w Polsce – szacuje Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. W 2014 r. wyniosła blisko 10 mln litrów, a w 2013 r. – gdy po obniżeniu stawki akcyzy krajowy rynek zaczęły zalewać lekkie alkohole z jabłek – była na poziomie 2 mln litrów.

- Docelowo możliwe jest osiągnięcie nawet 80 mln litrów rocznie, czyli około 2 proc. wielkości rynku piwa w Polsce – powiedział podczas wczorajszej konferencji – Grzegorz Bartol, prezes firmy winiarskiej Bartex- Bartol.

Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Coca-Cola wycofuje się z własnych obietnic. Nie będzie mocnego odwrotu od plastiku