18 mln litrów sięgnąć może w tym roku sprzedaż cydru w Polsce – szacuje Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. W 2014 r. wyniosła blisko 10 mln litrów, a w 2013 r. – gdy po obniżeniu stawki akcyzy krajowy rynek zaczęły zalewać lekkie alkohole z jabłek – była na poziomie 2 mln litrów.
- Docelowo możliwe jest osiągnięcie nawet 80 mln litrów rocznie, czyli około 2 proc. wielkości rynku piwa w Polsce – powiedział podczas wczorajszej konferencji – Grzegorz Bartol, prezes firmy winiarskiej Bartex- Bartol.
Jak dodał, jednym z warunków wzrostu rynku, jest dopuszczenie reklamowania cydru w mediach. Obecnie promować tam można jedynie piwo.
Na razie ze spożyciem wyrobów winiarskich na poziomie 7 litrów na osobę Polska jest na szarym końcu Europy. Z tego 3,5 litra to wina gronowe.
– W takich krajach, jak Francja czy Portugalia ich spożycie jest nawet 10 razy większe – mówi Anna Kalinowska, członek zarządu firmy Henkell&Co Vinopol Polska.