GfK: Lubimy odwiedzać pizzerie i fastfoody

W 2016 r. rynek gastronomiczny w Polsce warty był niemal 32,7 mld zł – szacuje GfK. To o 9 proc. więcej niż rok wcześniej.

Aktualizacja: 12.01.2017 12:49 Publikacja: 12.01.2017 10:59

GfK: Lubimy odwiedzać pizzerie i fastfoody

Foto: Bloomberg

Konsumenci, którzy odwiedzali punkty gastronomiczne, robili to średnio 3,2 razy w miesiącu (bez zmian w porównaniu do 2015 r.) i wydali średnio 94 zł miesięcznie na posiłki (niewielki spadek w porównaniu do roku 2015).

Od 2014 r. zwiększa się natomiast średnia liczba odwiedzanych punktów gastronomicznych – podaje GfK.

Najchętniej odwiedzamy restauracje, pizzerie i fastfoody. Popularność restauracji i fastfoodów, jak również kawiarni wzrosła od ubiegłego roku. Z kolei pizzerie były odwiedzane przez mniejszy odsetek konsumentów niż w 2015 r.

Na czele sieci gastronomicznych pozostaje McDonald's. Prawie połowa Polaków w wieku 15+ deklaruje, iż odwiedziła punkt tej sieci w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Sieci KFC, Pizza Hut i Burger King także zanotowały znaczny wzrost popularności w porównaniu z 2015 r.

Przez telefon głównie pizza

Nadal najczęstszym powodem odwiedzania punktów gastronomicznych są spotkania z przyjaciółmi. Jednak równie często konsumenci odwiedzają je spontanicznie, bez szczególnej okazji i wizyty takie stały się o wiele bardziej popularne niż rok temu.

Jakość, ceny posiłków, a także przyzwyczajenie, pozostają głównymi kryteriami decydującymi o wyborze konkretnego punktu gastronomicznego. Ogólnie rzecz biorąc, ciepłe przekąski, kanapki, zestawy posiłków oraz pizza to najbardziej popularne produkty zamawiane w placówkach gastronomicznych – zaznacza GfK.

Ponad jedna czwarta konsumentów odwiedzających punkty gastronomiczne skorzystała z możliwości zamawiania potraw za pośrednictwem telefonu i/ lub internetu. Stanowi to wzrost o 6 pkt. proc. w porównaniu do 2015 r.

Taki sposób składania zamówienia cieszył się największą popularnością w przypadku pizzerii.

- W kontekście głównych wniosków płynących z Raportu gastronomicznego 2016 warto podkreślić fakt wzrostu znaczenia wybranych wymiarów sukcesu biznesowego przedsięwzięć gastronomicznych – jakości posiłków i produktów, jakości doświadczenia gastronomicznego, zarówno po stronie konsumenta, jak i gastronoma, zwłaszcza tych związanych z konkretnymi decyzjami biznesowymi dotyczącymi wyboru lokalu, produktu czy dostawcy – komentuje Lidia Kucharska, senior researcher w dziale consumer goods & retail GfK. - Poza tym warto wskazać także na wyraźniej rysującą się tendencję konsumentów do odwiedzania lokali gastronomicznych w celu zjedzenia posiłku, a nie tylko np. napicia się piwa czy zjedzenia przekąski, co jest symptomem generalnego stopniowego dojrzewania rynku gastronomicznego w Polsce, czyli ewolucji od prostszych do bardziej zaawansowanych form korzystania z jego oferty. Jednocześnie trzeba pamiętać, iż polski rynek usług gastronomicznych nadal jeszcze jest w przysłowiowych powijakach, patrząc w perspektywie wydatków gospodarstw domowych w Polsce na tego typu usługi w porównaniu z innymi krajami – dodaje.

Rośnie liczba lokali

Liczba aktywnych placówek całorocznych wzrosła o 4 proc. Z wyjątkiem lokali zaliczanych do kategorii klubów nocnych, w każdym z segmentów rynku gastronomicznego w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyła się liczba punktów.

Wzrosła także liczba punktów gastronomicznych uruchamianych sezonowo, w porównaniu do 2015 roku, o ponad 9 proc.

Odsetek Polaków w wieku 15+, którzy deklarują, iż odwiedzili punkt gastronomiczny w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrósł aż o 8 proc. w porównaniu do roku 2015. Ten wzrostowy trend obserwowany jest w ramach większości grup społeczno-demograficznych konsumentów.

Cena nadal pozostaje głównym czynnikiem determinującym i barierą, która nie pozwala części konsumentów korzystać z oferty gastronomicznej, jednak jej znaczenie istotnie spadło w porównaniu do lat ubiegłych. Jednocześnie wzrasta świadomość zagadnień związanych ze zdrowym żywieniem, przez co stają się one coraz ważniejsze przy podejmowaniu decyzji związanych z wyborem tejże oferty – zaznaczają w GfK.

Konsumenci, którzy odwiedzali punkty gastronomiczne, robili to średnio 3,2 razy w miesiącu (bez zmian w porównaniu do 2015 r.) i wydali średnio 94 zł miesięcznie na posiłki (niewielki spadek w porównaniu do roku 2015).

Od 2014 r. zwiększa się natomiast średnia liczba odwiedzanych punktów gastronomicznych – podaje GfK.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
2 mln butelek wody Perrier zniszczone. Wstydliwy problem Nestlé
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO