Podatnicy, którzy posiadają większą flotę pojazdów, każdego roku stają przed wyzwaniem, jakie stawia przed nimi podatek od środków transportowych. Wystarczy jednak wprowadzić kilka usprawnień, które skrócą oraz uproszczą pracę przygotowawczą do rozliczenia podatku w ciągu roku i ograniczą ryzyko pomyłek tuż przed i 15 lutego.
Kalendarz podatnika jest pełen ważnych dat. Na początku roku spółki koncentrują wysiłki przed 31 marca, kiedy upływa termin złożenia deklaracji CIT. Przed 30 kwietnia urzędy pocztowe pełne są osób fizycznych, gotowych aby wysłać roczny PIT, a bramka do e-deklaracji przyjmuje ich miliony.
W odróżnieniu do powyższych termin 15 lutego dotyczy stosunkowo niewielu podatników. Jednak dla tych, którzy składają tego dnia deklarację na podatek od środków transportowych (PŚT), to jedna z ważniejszych dat w roku podatkowym. A przecież zasady ustalania tego podatku zawarte są w zaledwie kilku przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (u.p.o.l.). Paradoksalnie i niewspółmiernie do nikłych rozmiarów samej regulacji, rozliczanie tej daniny przysparza podatnikom wiele pracy. Ponieważ potrzeba jest matką wynalazków, powstał pomysł pozwalający usprawnić i zabezpieczyć proces rozliczenia tego podatku.
Masa całkowita w dziale księgowym
PŚT dotyczy typów pojazdów, które zostały jasno określone w u.p.o.l. Są to samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i balastowe, przyczepy, naczepy i autobusy. O tym, czy dany pojazd podlega opodatkowaniu, decydują również dodatkowe czynniki, takie jak masa całkowita czy ilość siedzeń (w przypadku autobusów). Dane niezbędne do ustalenia, czy środek transportowy podlega opodatkowaniu PŚT, można zazwyczaj wyczytać z dokumentacji technicznej pojazdu. Kierowca i właściciel pojazdu może bez większych trudności dotrzeć do tych informacji, a często po prostu je zna. W czym więc tkwi problem?
Za rozliczenia podatkowe odpowiadają w firmach księgowi, którzy nie muszą mieć wiedzy technicznej. Co do zasady, nie gromadzą oni również dokumentów innych, niż te, które są konieczne do prawidłowego prowadzenia rachunkowości. Trudność przychodzi wraz z samą istotą PŚT, która wymaga przeanalizowania cech technicznych pojazdów. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych oraz uchwały lokalne posługują się przy tym bardzo szczegółowymi pojęciami, jak np. masa całkowita pojazdu, masa całkowita zespołu pojazdów czy masa całkowita pojazdu wraz z pojazdem silnikowym.