Reklama
Rozwiń
Reklama

Skarga na telewizyjny spot Kampanii Przeciw Homofobii do KRRiT

Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris złożył do KRRiT skargę w sprawie dopuszczenia do emisji na antenie Telewizji Polskiej propagandowego spotu "Najbliżsi obcy", przygotowanego na zlecenie Kampanii Przeciw Homofobii.

Aktualizacja: 21.11.2014 13:07 Publikacja: 21.11.2014 12:55

Skarga na telewizyjny spot Kampanii Przeciw Homofobii do KRRiT

Foto: YouTube

Ordo Iuris wzywa Radę do uchylenia decyzji Komisji ds. Kampanii Społecznych TVP, która wydała zgodę na jego emisję.

Spot został już wyemitowany na antenie TVP. Przedstawia życie dwóch młodych kobiet żyjących w intymnym związku. Sugeruje, że choć ich relacje są takie same, jak relacje ludzi w związku małżeńskim, to dla prawa lesbijki są dwiema obcymi osobami, co jest nieracjonalne i krzywdzące.

Każda lesbijka może zawrzeć związek małżeński

Zdaniem Ordo Iuris treść materiału sugeruje jakoby prawo polskie nakazywało bliską, intymną relację dwóch lesbijek uznawać za nieistniejącą. Spot kończy się wezwaniem do poparcia dla inicjatyw legislacyjnych sprzecznych z polskim porządkiem konstytucyjnym.: „W świetle polskiego prawa osoby żyjące w związkach partnerskich są dla siebie zupełnie obce. Zmień to! Wyraź swoje poparcie!".

- Emisja tego spotu przez TVP godzi w zasadę bezstronności misji publicznej (art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji). Promuje on instytucjonalizację związków homoseksualnych w sytuacji, gdy wkrótce Sejm ma zająć się rozpatrywaniem projektu ustawy przewidującej takie rozwiązania prawne (druk sejmowy 2383), którego sprawozdawcą jest poseł Robert Biedroń. Przed uzyskaniem mandatu poselskiego był on wieloletnim prezesem Kampanii Przeciw Homofobii, która jest producentem spotu i beneficjentem kwestionowanej w skardze decyzji Komisji ds. Kampanii Społecznych. W związku z powyższym, przedstawianie jako analogicznego i w istotnych aspektach tożsamego z małżeństwem, związku dwóch kobiet, należy uznać za godzący w porządek konstytucyjny Rzeczypospolitej, poprzez ukazywanie prawa polskiego jako nieracjonalnego, krzywdzącego i dyskryminującego. Tymczasem nie jest to prawdą - uważa Ordo Iuris.

W jego ocenie polskie prawo nikogo nie dyskryminuje w kwestii możliwości zawarcia związku małżeńskiego. Każda osoba może zawrzeć związek małżeński na tych samych zasadach określonych w Konstytucji oraz kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.

Reklama
Reklama

- Tworzone przez spot wrażenie, jakoby polskie prawo całkowicie pomijało bądź wykluczało ochronę osób żyjących w homoseksualnych konkubinatach jest fałszywe. Z braku przyznania tego typu relacjom szczególnej ochrony w postaci ich instytucjonalizacji, w żaden sposób nie wynika ani zakaz sądowej ochrony interesów osób będących w takich związkach, ani zakaz prywatnoprawnej regulacji wzajemnych relacji tych osób - zauważa Ordo Iuris.

Powołuje się na opinię Sądu Najwyższego o poselskich projektach ustaw: o związkach partnerskich oraz przepisy wprowadzające ustawę o związkach partnerskich z 10 maja 2012 r. SN uznał za w pełni dopuszczalne normowanie określonych następstw prawnych pozostawania we wspólnym pożyciu.

- Przyznali to sami autorzy projektu ustawy o związkach partnerskich, wymieniając kilkadziesiąt aktów prawnych, które już w tej chwili regulują szereg aspektów wspólnego pożycia pozamałżeńskiego. Co więcej, osoby angażujące się w związki homoseksualne mogą obecnie korzystać z kompleksowej oferty kancelarii notarialnych, które pozwalają im w drodze umownej całościowo uregulować swoje wzajemne relacje na gruncie zasady swobody umów - twierdzą prawnicy Ordo Iuris.

Małoletni nie powinni oglądać

Instytut uznał, że emitując spot „Najbliżsi obcy" TVP przyczynia się do podważania ładu konstytucyjnego, który wskazuje na małżeństwo jako na związek kobiety i mężczyzny. Ład ten poświadcza tożsamość polskiej kultury, jako zakorzenionej „w chrześcijańskim dziedzictwie Narodu i ogólnoludzkich wartościach", co zostało zapisane w Preambule Konstytucji RP.

Emisja homospotu godzi także, w ocenie Ordo Iuris, w zakaz prezentowania widzom poniżej 12 roku życia treści, w których ocena moralna zachowania bohaterów wymaga wnikliwości oraz różnicowania przyczyn, intencji i motywacji.

- Podobnie wobec widzów poniżej 16 roku życia zakazane jest prezentowanie treści pokazujących wypaczone formy współżycia społecznego, a jedynie od lat 18 dozwolone są treści ukazujące wadliwe zachowania wobec innych ludzi. Z całą pewnością spot promujący związki homoseksualne zalicza się do kategorii treści, których ocena moralna wymaga szczególnej wnikliwości oraz różnicowania przyczyn - twierdzą prawnicy Ordom Iuris.

Reklama
Reklama

Na poparcie swojego stanowiska przytaczają wyniki zeszłorocznych badań CBOS, z których wynika, ze  83 proc. Polaków uważa homoseksualizm za odstępstwo od normy, a  63 proc. nie chce nawet, by pary homoseksualne publicznie pokazywały swój sposób życia.

- Tym samym, przedmiotowy spot, przez swoją nieograniczoną ze względu na wiek i czas emisji dostępność, stanowi naruszenie powyższych wytycznych i staje się nośnikiem treści kwestionujących konstytucyjny ład Rzeczypospolitej, którego istotnym elementem jest małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny. Przedmiotowy spot nie tylko propaguje związki pozamałżeńskie ale dodatkowo zaleca ich instytucjonalizację, podważając i relatywizując tym samym szczególny charakter ochrony, jaki należy się na mocy art. 18 Konstytucji małżeństwu, jako związkowi kobiety i mężczyzny - piszą prawnicy Ordo Iuris w skardze do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama