Reklama

Progi zwalniające są utrapieniem kierowców

Ograniczać prędkość na drogach przez progi można wtedy, gdy nie można tego zrobić inaczej – przypomina Ministerstwo Infrastruktury.

Aktualizacja: 26.12.2018 17:41 Publikacja: 26.12.2018 15:14

Progi zwalniające są utrapieniem kierowców

Foto: 124rf

Na polskich drogach przybywa progów zwalniających. A to nie wszystkim się podoba. Posłowie piszą więc w ich imieniu do ministra infrastruktury.

Czytaj także: Policja będzie zmuszona zawsze wystawić mandat

– Podczas gdy w Polsce progów zwalniających przybywa, w innych państwach europejskich tendencja jest odwrotna. Zastępowane są zwężeniami czy też szykanami, a powodów takiego stanu rzeczy może być wiele. Od troski o wibracje, stan zawieszeń, po troskę o środowisko, gdyż hamujące samochody zwiększają także stężenie szkodliwych pyłów – napisali w interpelacji. Jako przykład podają Wielką Brytanię. Ta posiada jedne z najbezpieczniejszych dróg na świecie. Mimo to w ciągu ostatnich dziesięciu lat jako przyczynę aż w 1,6 tys. wypadków to „próg zwalniający lub szykanę". W tych zdarzeniach śmierć poniosły 23 osoby.

W Polsce takich statystyk się nie prowadzi. Wielu jednak docenia ich zalety.

– Są najtańszym i najprostszym sposobem uspokojenia ruchu – przyznają posłowie. Wyliczają też ich mankamenty: generują wibrację i hałas, narażają zdrowie mieszkańców, kierowców i bezpieczeństwo pasażerów karetek pogotowia, w zimie utrudniają odśnieżanie, a także

Reklama
Reklama

Co na to minister?

Przypomina, że progi zwalniające można stosować wyłącznie tam, gdzie konieczne jest skuteczne ograniczenie prędkości ruchu pojazdów, jeśli inne metody nie mogą być stosowane (np. ograniczenie prędkości znakiem zakazu B-33, „ograniczenie prędkości") lub ich skuteczność jest niewystarczająca – pisze Marek Chodkiewicz, wiceminister. Niezadowolonym z nadmiaru progów radzi, żeby w razie uzasadnionej potrzeby zmiany organizacji ruchu (np. zamiana progów zwalniających na szykany), wniosek wraz z uzasadnieniem złożyć do właściwego organu zarządzającego ruchem na drodze. Gdy trzeba ocenić zgodność organizacji ruchu z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwem ruchu drogowego, warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać progi zwalniające, stosowny wniosek należy skierować do właściwego organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drodze.

ce, stosowny wniosek należy skierować do właściwego organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drodze.

iem ruchem na drodze.

Nieruchomości
Czy wspólnota mieszkaniowa może odmówić remontu balkonów i garażu? Wyrok NSA
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędzia z dwoma paszportami? Resort Żurka chce powrotu do zasady sprzed rządów PiS
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama