Kierowcy nie mogą spać spokojnie. Co z punktami karnymi po lex Uber

Być może również punkty karne nałożone od 17 września 2022 r. będą mogły być kasowane po roku lub redukowane przez udział w kursie.

Publikacja: 26.04.2023 02:43

Kierowcy nie mogą spać spokojnie. Co z punktami karnymi po lex Uber

Foto: PAP/Darek Delmanowicz

Nie ma pewności, którym kierowcom będzie przysługiwać możliwość kasowania punktów karnych. A jest się o co bić. Punkty mają się kasować po roku, a nie dwóch latach. Ustawa, która trafił do Senatu, pozostawia jednak wiele wątpliwości.

Sejm uchwalił zmiany w prawie o ruchu drogowym przy okazji noweli tzw. lex Uber. W pierwotnej wersji noweli zmian w tej ustawie nie było. Pojawiły się w pracach komisji.

Czytaj więcej

Punkty karne już nie takie straszne?

Kasowanie punktów

– Przywracamy możliwość kasowania punktów karnych po roku, a nie po dwóch latach – informował „Rzeczpospolitą” poseł Jerzy Polaczek z sejmowej Komisji Infrastruktury. – Kierowcy, którzy zebrali punkty karne po 17 września 2022 r., będą czekać dwa lata na ich skasowanie – tak pierwotnie o sytuacji kierowców mówił „Rz” poseł Polaczek.

W Senacie sytuacja nie wygląda tak źle. Być może punkty uzyskane po 17 września 2022 r. będą kasowane po roku lub będzie można je redukować.

– Wszystko zależy od tego, co będzie w komunikacie ministra cyfryzacji i w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych zmienionym w porozumieniu z ministrami infrastruktury i sprawiedliwości – tłumaczy Tomasz Matuszewski, wiceszef warszawskiego WORD.

Mirosław Suchoń, poseł sejmowej Komisji Infrastruktury, mówi, że jeśli Sejm przyjął takie rozwiązanie i utrzyma się ono po Senacie, to każdy kierowca powinien mieć możliwość kasowania punktów karnych na dogodniejszych warunkach.

– Takie rozwiązania należy przyjmować na korzyść obywatela – uważa poseł Suchoń.

Czytaj więcej

Punkty karne nie zawsze kasowane po roku

Także udział w kursie

To samo dotyczy kursów na redukcję punktów karnych. Można się ich pozbyć 12 w ciągu roku, dwa razy po sześć punktów w ciągu pół roku.

Przepisy czekają na decyzję Senatu i podpis prezydenta.

Senator Artur Dunin, wiceprzewodniczący senackiej Komisji Infrastruktury mówi „Rz”, że posiedzenie komisji może się odbyć jeszcze w tym tygodniu. Decyzje zapadną na posiedzeniu Senatu 8–9 maja.

Opinia dla „Rzeczpospolitej”
Ryszard Stefański, profesor, Uczelnia Łazarskiego

Nie widzę nic złego w powrocie kursów pozwalających na redukcję punktów karnych. Ponieważ jednak jest to działanie odwrotne od tego, jakie podejmował rząd zaledwie rok temu, warto uczciwie powiedzieć, co takiego się zmieniło, dlaczego do tego dochodzi. Sprawa wydaje się oczywista. Podniesienie liczby punktów karnych za większość wykroczeń drogowych sprawiło, że punktowe konta kierowców szybko się zapełniały. I myślę już nie tylko o kierowcach zawodowych, ale i prywatnych. Jednak dla tych pierwszych oznacza to niemożność wykonywania zawodu, a więc i zarabiania. Moja ocena kursów pozwalających na redukcję punktów nie jest najgorsza. Uważam, że jeśli dzięki nim kierowcom uda się nadrobić braki w znajomości przepisów, to bardzo dobrze. Do wielu z nich musi jednak dotrzeć nie merytoryczna wiedza, tylko świadomość zagrożenia, jakie niosą, lekceważąc prawo.

Nie ma pewności, którym kierowcom będzie przysługiwać możliwość kasowania punktów karnych. A jest się o co bić. Punkty mają się kasować po roku, a nie dwóch latach. Ustawa, która trafił do Senatu, pozostawia jednak wiele wątpliwości.

Sejm uchwalił zmiany w prawie o ruchu drogowym przy okazji noweli tzw. lex Uber. W pierwotnej wersji noweli zmian w tej ustawie nie było. Pojawiły się w pracach komisji.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił