Inspekcja kontroluje kierowców skrycie, by więcej na nich zarobić

Inspekcja Transportu Drogowego powszechnie używa do kontroli pojazdów nieoznakowanych, choć zgodnie z przepisami może do robić tylko wyjątkowo. Powodem są względy taktyczne

Publikacja: 26.10.2013 16:45

Inspekcja kontroluje kierowców skrycie, by więcej na nich zarobić

Foto: Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Rzecznik praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz uważa, że takiej sytuacji nie można tolerować. Jej powodem jest nieprecyzyjna regulacja w rozporządzeniu ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 10 kwietnia 2012 w sprawie wzoru odznaki identyfikacyjnej inspektorów ITD oraz oznakowania pojazdów służbowych ITD.

Wyjątkowe przypadki, czyli nie wiadomo jakie

Co do zasady pojazd służbowy ITD, z wyjątkiem motocykla, powinien mieć ciemnozieloną barwę nadwozia z elementami białymi (pokrywa silnika, drzwi od strony kierowcy i pasażera oraz drzwi tylne czyli pokrywa bagażnika). Pojazdy oznakowane są poziomym pasem wyróżniającym odblaskowym barwy białej oraz mają po obu stronach pojazdu napis „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO" barwy białej. Na dachu pojazdu umieszcza się podświetlaną tablicę barwy białej z napisem „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO" barwy czarnej. Napis „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO" barwy czarnej może być również umieszczony z przodu i z tyłu pojazdu, przy czym napis z przodu może być odwrócony (lustrzany). Na drzwiach od strony kierowcy i pasażera umieszczony jest znak Inspekcji Transportu Drogowego.

Jednak zgodnie z  § 9 ust. 4 w wyjątkowym przypadku w ruchu może uczestniczyć pojazd służbowy ITD niespełniający tych warunków. Przepisy nie precyzują, co można uznać za "wyjątkowe przypadki".

Tymczasem jak wynika z informacji udzielonej RPO przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego udział pojazdów nieoznakowanych stanowi 28 proc. wszystkich używanych do kontroli. Są one wykorzystywane do kontroli kierowców przy użyciu mobilnych fotoradarów oraz do kontroli w przedsiębiorstwach. Przedstawiciel GITD nie kryje, że używanie nieoznakowanych pojazdów do kontroli przestrzegania przepisów ruchu drogowego jest – jak się wyraził - elementem taktyki prowadzenia działań kontrolnych i jest powszechną praktyką w instytucjach wykorzystujących urządzenia rejestrujące.

Taktyka zarabiania zamiast prewencji

Zdaniem prof. Ireny Lipowicz  to sytuacja, której nie można  zaakceptować.  Rzecznik uważa, że skoro  kontrola ruchu drogowego za pomocą mobilnych fotoradarów powoduje  możliwość poniesienia odpowiedzialności karnej przez sprawcę, to powinna pełnić te same funkcje co prawo karne: ochronną i prewencyjną. W ocenie RPO zarówno ochrona bezpieczeństwa na drogach, jak również powstrzymywanie wszystkich uczestników ruchu przed naruszaniem przepisów byłyby lepiej realizowane, gdyby kontrola była prowadzona przez GITD przy użyciu pojazdów oznakowanych. Działa to na  podobnych zasadach, jak w sytuacji, gdy obecność patrolu Policji wpływa na przestępczość w danym miejscu.

- W przypadku, gdy o zarejestrowaniu wykroczenia sprawca dowiaduje się w chwili otrzymania wezwania do wypełnienie odpowiednich formularzy, nierzadko kilka miesięcy po zdarzeniu, o oddziaływaniu prewencyjnym nie może być mowy. Narasta u niego natomiast poczucie frustracji wynikające z przekonania, że prawdziwym celem działalności ITD, są czynniki ekonomiczne, określane przez potrzeby Skarbu Państwa – przekonuje prof. Lipowicz.

Zauważa także, że przepis rozporządzenia dotyczącego oznakowania pojazdów służbowych ITD, który  w sposób bardzo niedookreślony wskazuje przypadki, w których użycie nieoznakowanych pojazdów jest dopuszczalne, wykracza poza zakres delegacji do wydania rozporządzenia, zawartej w ustawie o transporcie drogowym.

Prof. Lipowicz zwróciła się do ministra transportu z prośbą o możliwość zmiany rozporządzenia w taki sposób, by  wyłączyć możliwość używania samochodów nieoznakowanych podczas kontroli ruchu drogowego.

Rzecznik praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz uważa, że takiej sytuacji nie można tolerować. Jej powodem jest nieprecyzyjna regulacja w rozporządzeniu ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 10 kwietnia 2012 w sprawie wzoru odznaki identyfikacyjnej inspektorów ITD oraz oznakowania pojazdów służbowych ITD.

Wyjątkowe przypadki, czyli nie wiadomo jakie

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku