Aktualizacja: 22.11.2017 06:55 Publikacja: 22.11.2017 06:55
Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz
Tak zadecydował rząd, który we wtorek przyjął projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) przejmie zadania związane z opłatami, które muszą uiszczać kierowcy pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Zmiany wskazują na to, że raczej nie zostanie rozstrzygnięty przetarg na wyłonienie firmy, która od listopada 2018 r. miała dalej obsługiwać system poboru opłat viaTOLL. Dziś wszystko jest w rękach GDDKiA, ale operatorem systemu jest firma Kapsh. Tak już raczej nie będzie. GITD będzie samodzielnie wykonywać wszystkie zadania, a zakres czynności powierzony prywatnemu sektorowi, ma zostać ograniczony do niezbędnego minimum. ©?—ł.k.
W kwietniu ruszą wypłaty 13. emerytury. Jej wysokość brutto stanowi równowartość najniższej emerytury. Świadczenie podlega oskładkowaniu i opodatkowaniu. Ile wyniesie netto? Nie wszyscy seniorzy otrzymają na rękę tę samą kwotę.
Eksperci biją na alarm. Rośnie handel ludźmi i przemyt bronią dokonywane przez obcokrajowców. Polska to jednak przespała, a nasze służby tego nie wykrywają. Deportacje to za mało. Potrzebna jest nowa strategia i zmiany w strukturze policji – twierdzi prof. Tomasz Safjański, były szef krajowego biura Interpolu w Polsce.
Prawie 6 mln zł – na tyle opiewają dotychczasowe roszczenia komorników związane z przymusową emeryturą, na którą byli wysyłani po ukończeniu 65. roku życia. Choć suma ta może jeszcze wzrosnąć, to do konsultacji trafił projekt przywracający poprzedni wiek emerytalny, który ma postawić tamę roszczeniom.
W Trybunale Konstytucyjnym odbyło się w czwartek spotkanie z przedstawicielami organizacji skupiających prawników sympatyzujących lub kojarzonych z poprzednią władzą.
W razie niewykonania obowiązku informacyjnego bank (lub pożyczkodawca) może zostać pozbawiony prawa do odsetek. Może tak być nawet wtedy, gdy indywidualna waga naruszenia tego obowiązku i jego konsekwencje dla konsumenta będą się różnić w zależności od przypadku - to sedno czwartkowego wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w pierwszej polskiej sprawie dotyczącej „darmowego” kredytu.
Rząd chce wprowadzić możliwość orzekania przepadku pojazdu za złamanie zakazu siadania za kółkiem. W praktyce jednak taka sankcja grozi niewielu z nich. Za to dostaną mocniej po kieszeni, przynajmniej na papierze.
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) nie tylko odpowiada za produkcję praw jazdy i dowodów rejestracyjnych, lecz także obsługuje płatności za te dokumenty. Ma się to jednak zmienić jeszcze w tym roku.
Penalizacja nielegalnych wyścigów, wprowadzenie „zabójstwa drogowego”, zaostrzenie sankcji za łamanie sądowego zakazu prowadzenia pojazdów i zmiany w instytucji przepadku pojazdów – tak rząd chce walczyć z piratami drogowymi. Niektóre propozycje budzą zastrzeżenia prawników.
Ministerstwo Infrastruktury zastanawia się nad obniżeniem wymaganego wieku dla osób starających się o prawo jazdy kategorii C.
Weryfikacja uprawnień kierowców powinna się odbywać w powszechny sposób na stacjach paliw – twierdzi posłanka KO. Ministerstwo Infrastruktury prosi o więcej czasu na odpowiedź, jednak ekspert studzi entuzjazm: to raczej niewykonalne.
W czwartek opublikowano projekt ustawy, który ma pomóc w walce z patologiami na polskich drogach. Zakłada on m.in. podwyższenie kar, wprowadzanie nowego przestępstwa oraz zmienia zasady konfiskaty pojazdów.
Prawidłowe i efektywne wykonywanie zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego związane jest z prawidłowym i efektywnym działaniem spółek komunalnych. Ocena działania tych spółek i osób nimi zarządzających dokonywana jest także w oparciu o przepisy publicznego prawa finansowego, w szczególności w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
Po wyrokach NSA Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapewnia, że ponownie przeanalizuje sprawę firmy, której wskutek zmiany przepisów cofnięto zezwolenie na przetwarzanie odpadów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas