Reklama
Rozwiń
Reklama

RPP: W deklaracji wyboru lekarza pierwszego kontaktu ma być dwoje opiekunów

W deklaracji wyboru lekarza pierwszego kontaktu dla dzieci powinny widnieć dane obu przedstawicieli ustawowych – uważa rzecznik praw pacjenta.

Publikacja: 18.05.2018 08:07

RPP: W deklaracji wyboru lekarza pierwszego kontaktu ma być dwoje opiekunów

Foto: Adobe Stock

Obowiązek podania w formularzu wyboru świadczeniodawcy danych dwóch przedstawicieli ustawowych małoletniego pozwoliłoby uniknąć wątpliwości, czy przyprowadzający dziecko do lekarza ma prawo działać w jego imieniu. Dotyczy to sytuacji, gdy rodzice mają inne nazwiska. Personel medyczny może mieć wątpliwości, czy ojciec lub matka mają prawo do decydowania o leczeniu dziecka, a nawet do informacji medycznej.

W liście do ministra zdrowia rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przypomina, że personel medyczny może określić, czy dana osoba ma prawo decydować o dziecku, jedynie na podstawie analizy danych z dokumentacji medycznej. W efekcie w niektórych sytuacjach może odmówić leczenia dziecka i poinformowania o jego stanie zdrowia czy dostępu do dokumentacji medycznej.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama