Jak polecieć z psem samolotem

W większości tanich linii lotniczych podróż z psem jest niemożliwa. Wyjątek stanowią psy przewodnicy i psy asystujące. Na szczęście nie jesteśmy skazani na samotne podróżowanie. Lista linii umożliwiających przewóz czworonogów jest dość spora.

Publikacja: 18.03.2023 11:35

pies w samolocie

pies w samolocie

Foto: Adobe Stock

Na gruncie prawa polskiego nie ma konkretnych regulacji dotyczących przewozu psów w liniach lotniczych. Mamy ustawę o ochronie zwierząt dot. ogólnych zasad traktowania zwierząt, w tym psów i prawo unijne, aktualnie, do dnia 21 kwietnia 2026 r. – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 998/2003.

- Rozporządzenie to jest stosowane bezpośrednio w każdym państwie członkowskim – zgodnie z art. 288 Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej „Rozporządzenie ma zasięg ogólny. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.”, co oznacza, że nie ma konieczności regulować dodatkowo tych zagadnień prawem krajowym – wyjaśnia adwokat Anita Engler, specjalizująca się w ochronie praw zwierząt.

To z tego aktu prawnego wynikają podstawowe warunki, jakie są wymagane przy przemieszczaniu psów, tj. konieczność oznakowania poprzez wszczepienie transpondera (potocznie mikrochip), posiadania obowiązkowego ważnego szczepienia przeciwko wściekliźnie czy dokumentów identyfikacyjnych wystawionych przez upoważnionego lekarza weterynarii. Nie wynika z nich jednak sposób przewożenia psów. Warunki przewozu zwierząt określają regulaminy przewoźników lotniczych, które muszą być zgodne z obowiązującym prawem państwa, w którym linia lotnicza świadczy swoje usługi.

Czytaj więcej

Pyton na pokładzie nie poleci

Czego nie robić na lotnisku

– Przestrzegam przed próbami obejścia tych przepisów i przekonywaniem pracowników danej linii lotniczej, już na lotnisku, że nasz pies jest przewodnikiem, bez wymaganych dokumentów – informuje Paweł Kunz, dziennikarz i ekspert rynku turystycznego. – Tuż przed pandemią w jednym z polskich portów lotniczych pojawiła się pasażerka z ważnym biletem na przelot nisko kosztową linią oraz swoim psem, używając tego właśnie argumentu. Oczywiście nie została wpuszczona na pokład samolotu: pies musi posiadać certyfikat Assistance Dogs International (ADI) lub International Guide Dog Federation (IGDF). To organy zajmujące się akredytacją organizacji szkolących psy towarzyszące na całym świecie – dodaje Kunz.

Na liście pro-psich linii znajdziemy m.in. takich przewoźników jak KLM/Air France, Lufthansa, American Airlines, Air Canada czy PLL LOT.

Kabina czy luk bagażowy

Jak zaznacza mecenas Anita Engler, zwierzę ma prawo do humanitarnego traktowania, a jego transport w sposób powodujący cierpienie i stres bądź w pomieszczeniach albo klatkach uniemożliwiających im zachowanie naturalnej pozycji. Jeśli powoduje świadome dopuszczanie do zadawania bólu lub cierpienia, wypełnia znamiona przestępstwa znęcania się nad zwierzętami (art. 35 ust. 1a ustawy o ochronie zwierząt).

- Zwykle w regulaminach linii lotniczych jest wskazane ogólnikowo, że transporter ma być dostosowany do gabarytów psa, w którym zwierzę może swobodnie stać na wyprostowanych łapach, obrócić się i położyć w naturalnej pozycji, przerzucając tym samym odpowiedzialność za warunki psa na jego opiekuna. Linie, które są zrzeszone w ramach Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), mają też obowiązek przestrzegać wymogów stawianych przez ww. organizację, w zakresie zapewnienia właściwych warunków transportu psów – podkreśla prawniczka.

Psy małogabarytowe mogą w części linii lotniczych podróżować w kabinie pasażerskiej. Warunkiem jest specjalny transporter, w którym zwierzę będzie przebywać przez cały czas trwania lotu. Wymiary transportera powinny umożliwiać komfortową podróż dla pupila: zwierzę powinno w nim być w stanie swobodnie stanąć i obrócić się. Z drugiej strony: sam transporter nie może przekraczać (długość/szerokość/wysokość) wymiarów bagażu podręcznego.

– Zachęcam do sprawdzenia dokładnych informacji u wybranego przewoźnika, ponieważ nie są to ustandaryzowane wielkości – informuje Paweł Kunz. – Zapomnijmy również o spacerze w chmurach, swobodne przemieszczanie się z czworonogiem na pokładzie samolotu podczas podróży nie jest dozwolone – uzupełnia ekspert.

Co z większymi psami? Odbędą podróż w luku bagażowym, a ich kontener musi być wentylowany minimum z trzech stron, zaopatrzony w podłoże pochłaniające wilgoć, miskę z wodą oraz jedzenie. Dobrym pomysłem jest wcześniejsze przygotowanie psa do stresującej podróży: pomóc może koc lub ulubiona zabawka do gryzienia. Jeżeli podejrzewamy, że nasz pupil może być niespokojny podczas lotu, można rozważyć podanie środków uspokajających, ale zalecałbym wcześniejsze omówienie tej kwestii z weterynarzem.

Gdy psu stanie się krzywda

Jeśli doszło do „uszkodzenia” psa to mamy możliwość dochodzenia swoich roszczeń odszkodowawczych w ciągu dwóch lat od lotu, bowiem linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność na zasadach ogólnych. Jak zaznacza jednak adwokat Anita Engler, należy pamiętać, że w sprawach nieuregulowanych do zwierząt stosuje się przepisy o rzeczach.

- Linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za szkodę wynikłą w razie zniszczenia, utraty lub uszkodzenia ładunku jedynie pod warunkiem, że zdarzenie, które spowodowało wynikłą szkodę, miało miejsce podczas przewozu lotniczego – podkreśla. (art. 18 Konwencji o Ujednoliceniu Niektórych Zasad Dotyczących Międzynarodowego Przewozu Lotniczego tzw. KONWENCJA MONTREALSKA, Dz. U. UE. L. z 2001 r. Nr 194, str. 39)

Czy musimy zgadzać się na przewóz psa w luku,? Tak, ale trzeba pamiętać, że linia lotnicza powinna mieć osobno wydzielone miejsce, to nie jest miejsce razem z walizkami, a odpowiednia przestrzeń przygotowana do transportu zwierząt – stąd nie wszystkie linie pozwalają na przewóz zwierząt, a jedynie te, które są w stanie zapewnić taką przestrzeń.

Dokumenty, formalności

Podróż z psem oznacza konieczność skompletowania odpowiednich dokumentów oraz respektowania przepisów regulujących wwóz i wywóz zwierząt do kraju naszego podróży oraz ewentualnych krajów tranzytowych. To nie tylko kwestia posiadania aktualnej książeczki szczepień oraz zaświadczenia weterynaryjnego uwzględniającego stan zdrowia zwierzęcia – ale również „psi paszport”, w którym zawarte są dane dotyczące m.in. rasy, płci, maści, numeru tatuażu/mikroczipu oraz informacje o opiekunie. Tego typu paszport wydaje weterynarz.

- Co ciekawe, w niektórych krajach podróż samolotem z psem może być atrakcją samą w sobie, a przewoźnicy lotniczy szykują dla swoich klientów specjalne oferty. Miłośnicy psów mogą wzdychać do propozycji linii lotniczej Japan Airlines i ich akcji „JAL Wan Wan Jet Tour” – wskazuje Paweł Kunz. – To była bardzo interesująca inicjatywa: miłośnicy czworonogów mogli wykupić specjalny pakiet-wycieczkę, w skład, którego wchodził lot czarterowy na japońskiej trasie krajowej, zakwaterowanie w obiektach przyjaznym zwierzętom oraz program zwiedzania. Ciekawostką jest to, że podczas tych lotów na pokładzie było dwóch lekarzy weterynarii, którzy byli gotowi do niesienia pomocy w nagłych wypadkach, a psy mogły siedzieć ze swoimi właścicielami w kabinie samolotu. Kto wie, może w przyszłości któraś z europejskich linii lotniczych zdecyduje się na tego typu akcję – opowiada ekspert.

Ile kosztuje podróż z psem

Ceny są zróżnicowane, oscylują w widełkach 130 - 1500 zł i są zależne od linii lotniczej, trasy, daty podróży i wybranych lotów. Warto pamiętać, aby chęć przewozu psa oraz cenę biletu skonsultować i potwierdzić z linią lotniczą odpowiedzialną za lot. W PLL LOT przewóz psa małogabarytowego (do 8 kg, pamiętajmy, że ta wartość musi obejmować również wagę transportera) na trasie europejskiej to koszt 280 zł. Chcąc wybrać się do Azji lub Ameryki Północnej, zapłacimy 465 zł. Podane ceny to koszt podróży psa w kabinie samolotu. Gdy wybierzemy opcję transportu zwierzaka w luku bagażowym, cena wzrasta do 600 zł w przypadku lotów na trasach europejskich i 1200 zł na trasach obejmujących miasta w Ameryce Północnej lub Azji.

Na gruncie prawa polskiego nie ma konkretnych regulacji dotyczących przewozu psów w liniach lotniczych. Mamy ustawę o ochronie zwierząt dot. ogólnych zasad traktowania zwierząt, w tym psów i prawo unijne, aktualnie, do dnia 21 kwietnia 2026 r. – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 998/2003.

- Rozporządzenie to jest stosowane bezpośrednio w każdym państwie członkowskim – zgodnie z art. 288 Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej „Rozporządzenie ma zasięg ogólny. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.”, co oznacza, że nie ma konieczności regulować dodatkowo tych zagadnień prawem krajowym – wyjaśnia adwokat Anita Engler, specjalizująca się w ochronie praw zwierząt.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Rzecznik generalny TSUE o restrukturyzacji Getin Banku: ocenić musi polski sąd
Praca, Emerytury i renty
Rząd ma problem z emeryturami. Trybunał wymusił kosztowne zmiany
Prawo dla Ciebie
Miliony z Funduszu bez konkursów. Eksperci są pewni: Ziobro złamał konstytucję
Podatki
Skarbówka będzie łapać już tylko prawdziwych oszustów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Sądy i trybunały
SN dopuszcza piętrowe wyłączenia sędziów
Płace
Ostatnia taka podwyżka pensji. W przyszłym roku czeka nas rewolucja