Dyrektywa o transgranicznej opiece zdrowotnej, którą państwa członkowskie muszą wprowadzić do swoich porządków prawnych do października 2013 r., zakłada, że w każdym kraju ma powstać przynajmniej jeden punkt kontaktowy.
Projekt założeń do nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej przewiduje, że w Polsce powstanie jeden taki punkt kontaktowy w Warszawie. Ministerstwo Zdrowia zamierza zorganizować go w centrali NFZ.
Brakuje przepisów, które określą standard usług medycznych w Polsce
Zadaniem osób pracujących w punkcie ma być informowanie pacjentów przyjeżdżających z innych krajów o tym, z jakich usług zdrowotnych mogą skorzystać w Polsce. W nowej instytucji obcokrajowiec powinien się dowiedzieć, jakie placówki medyczne świadczą dany rodzaj usług, jaki jest ich standard i jacy specjaliści w nich pracują.
– Trudno będzie obiektywnie porównać jakość, cenę i dostępność naszych świadczeń zdrowotnych ze świadczeniami np. w Hiszpanii czy Irlandii – zauważa radca prawny Maciej Dercz z Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Podkreśla, że w ustawie o działalności leczniczej nie ma wymogu spełnienia przez podmioty lecznicze standardów i procedur związanych z jakością i dostępnością świadczeń zdrowotnych. Minister, nie mając takiego obowiązku, tylko sporadycznie określał standardy.