Wraz ze zmianą podstawy programowej zmieniły się nazwy niektórych przedmiotów. Już jesienią dyrektorzy szkół podstawowych apelowali do MEN o pilną nowelizację rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych. Bez niej - twierdzili - uczniowie kończący podstawówki, nie będą mieli na świadectwie oceny z przedmiotu, którego uczyli się przez kilka lat.
Na podstawie poprzedniej podstawy programowej uczniowie mieli bowiem zajęcia techniczne, a na świadectwie jest miejsce na ocenę z techniki. To jednak zupełnie inne przedmioty - twierdzą dyrektorzy szkół. Ih zdaniem nie ma podstaw do tego, aby w miejsce techniki przepisać ocenę z zajęć technicznych, które uczniowie mieli w VI klasie.
Problem jest też z przyrodą – zakończyła się w VI klasie. Od VII klasy uczniowie uczyli się biologii i geografii. Nie wiadomo więc, czy wpisać ocenę z biologii czy z przyrody na świadectwie.
Ministerstwo Edukacji zamieściło na swojej stronie internetowej wyjaśnienia w tej sprawie. Przypomina, że ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów regulują przepisy ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Przepisy rozdziału 3a ww. ustawy wskazują m.in. jaki jest cel oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia i na czym polega klasyfikacja śródroczna, roczna i końcowa.
- W przypadku końcowych ocen klasyfikacyjnych art. 44f ust. 5 ww. ustawy jednoznacznie wskazuje, że na oceny końcowe składają się roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalone w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych w szkole danego typu - wyjaśnia MEN.