Reklama

Szkoły zawodowe: Lepszy fach w ręku, niż dyplom uczelni wyższej

- Jestem przekonana, że to porozumienie przyczyni się do realnego rozwoju kształcenia zawodowego - powiedziała dzisiaj minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska. Wraz z ministrami gospodarki, pracy i polityki społecznej oraz skarbu podpisała międzyresortowe porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego.

Publikacja: 23.01.2015 15:31

Szkoły zawodowe: Lepszy fach w ręku, niż dyplom uczelni wyższej

Foto: www.sxc.hu

Ministrowie zobowiązali się do współpracy na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego dostosowanego do potrzeb pracodawców, lokalnych rynków pracy oraz nowoczesnej i innowacyjnej gospodarki.

Ich działania mają na celu m.in. upowszechnianie oraz rozwój współpracy szkół i pracodawców w kształceniu zawodowym oraz zwiększenie zaangażowania pracodawców w praktyczną naukę zawodu.

Cele

Współpraca będzie dotyczyła m.in. aktywizowania szkół zawodowych do dostosowywania prowadzonego przez nie kształcenia ogólnego i zawodowego do potrzeb nowoczesnej gospodarki oraz aktywizowania pracodawców do włączania się w proces kształcenia zawodowego w zasadniczych szkołach zawodowych, technikach i szkołach policealnych, które może polegać np. na:

- udziale w ramach obowiązującego prawa w formułowaniu podstaw programowych dla zawodów;

- opracowywaniu dokumentacji programowej we współpracy ze szkołami;

Reklama
Reklama

- przyjmowaniu uczniów na praktyczną naukę zawodu, w szczególności na praktyki zawodowe;

- udziale w ramach obowiązującego prawa w egzaminach potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz tworzeniu zadań egzaminacyjnych;

- pomocy uczniom szkół zawodowych w nabywaniu dodatkowych nieobjętych programem szkolnym, a przydatnych w przedsiębiorstwach umiejętności i uprawnień zawodowych;

- pomocy nauczycielom ze szkół zawodowych w aktualizowaniu i doskonaleniu ich kompetencji zawodowych;

Podpisanie porozumienia poprzedziło spotkanie z kuratorami oświaty oraz przedstawicielami specjalnych stref ekonomicznych. Zaprezentowano na nim przykłady dobrych praktyk współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi, przygotowane przez trzy specjalne strefy ekonomiczne: pomorską, kamiennogórską i łódzką.

- Wszyscy będziemy działać na rzecz szkolnictwa zawodowego. Bardzo mi zależy, aby je odbudować szkolnictwa zawodowego. W tej chwili jest zapotrzebowanie, aby młody człowiek miał fach w ręku. Dobry dyplom wyższej uczelni nie spełnia już wszystkich oczekiwań – dodała szefowa MEN.

Reklama
Reklama

Rok Szkoły Zawodowców

Minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska rok szkolny 2014/2015 został ogłosiła „Rokiem Szkoły Zawodowców". W ramach tej inicjatywy podjęto już konkretne działania, których celem jest dalsze podnoszenie jakości kształcenia zawodowego.

Jednym z tych działań jest poprawa funkcjonowania doradztwa zawodowego w szkołach. Dlatego też od października 2014 r. trwa przygotowanie doradców, którzy będą wspierać uczniów w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej. W ramach projektu systemowego „Edukacja dla Pracy – etap II" rozpoczęto szkolenia dla osób realizujących doradztwo zawodowe w gimnazjach. Szkolenia te będą trwały do końca czerwca 2015 r. Zostanie nimi objętych docelowo 18 tysięcy nauczycieli zatrudnionych w gimnazjach (po 3 osoby z każdego gimnazjum). W szkoleniu biorą udział również dyrektorzy szkół. Ponadto w grudnia 2014 r. został opublikowany poradnik „Doradztwo edukacyjno-zawodowe. Przykładowe rozwiązania", który przekazano bezpłatnie do wszystkich gimnazjów w kraju. W poradniku zostały zaprezentowane dobre praktyki realizacji doradztwa zawodowego w szkołach oraz omówienie dostępnych narzędzi do diagnozy predyspozycji zawodowych uczniów.

Mapa szkół zawodowych

Podjęto także działania, których celem jest ułatwienie absolwentom gimnazjów i ich rodzicom podjęcia decyzji dotyczących dalszej ścieżki edukacji. Od 1 marca 2015 r., a więc w momencie, kiedy gimnazjaliści przystępują do wyboru szkoły, w której będą chcieli kontynuować naukę, zostanie umieszczona na stronie ministerstwa edukacji narodowej mapa szkół prowadzących kształcenie zawodowe, uwzględniająca zawody, w których te szkoły kształcą obecnie oraz nowe zawody, w których zamierzają uruchomić kształcenie od 1 września 2015. .

Dzięki mapie uczniowie i ich rodzice uzyskają dostęp do informacji o szkołach prowadzących kształcenie zawodowe w ich najbliższym otoczeniu oraz możliwościach kształcenia w konkretnych zawodach, a tym samym łatwiej im będzie zaplanować dalszą drogę edukacji i kariery zawodowej.

Od września 2015 r. rozszerzona zostanie także oferty szkolnych i pozaszkolnych form kształcenia, obejmując m. in. kursy dla uczniów i absolwentów LO odbywające się poza czasem nauki. Wśród uczniów liceów ogólnokształcących został przeprowadzony sondaż dotyczący gotowości i chęci zdobycia nowych umiejętności, kompetencji na różnych kursach. W oparcie o ten sondaż przygotowywana jest obecnie oferty kursów, które przyszłym absolwentom liceów ogólnokształcących ułatwią odnalezienie się na rynku pracy.

Współpraca

Bezwzględnym priorytetem wszystkich działań związanych z podnoszeniem jakości kształcenia zawodowego jest ścisła współpraca szkół prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami. Rozwojowi tej współpracy służy dzisiaj podpisane porozumienie.

Reklama
Reklama

Współpracy szkół prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami służyć będą także działania współfinasowane ze środków europejskich, zaplanowane na lata 2015-2020 w ramach Programu Operacyjnego Wiedza-Edukacja-Rozwój oraz Regionalnych Programów Operacyjnych.

Na poziomie centralnym działania te obejmą m. in. włączenie pracodawców, w szerszym niż dotychczas zakresie, w przegląd i aktualizację klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego i podstawy programowej kształcenia w zawodach i dostosowywanie jej do zmian na rynku pracy oraz pojawiających się nowych technologii, większy niż dotychczas udział pracodawców w tworzeniu zadań egzaminacyjnych i przeprowadzaniu egzaminów. Ponadto, na poziomie centralnym zostaną wypracowane mechanizmy włączania się pracodawców w proces kształcenia zawodowego i nawiązywania ścisłej współpracy ze szkołami zawodowymi ze szczególnym uwzględnieniem firm działających w specjalnych strefach ekonomicznych.

Na poziomie regionalnym zaplanowano m.in organizację staży i praktyk u pracodawców dla uczniów szkół zawodowych, przede wszystkim uczniów techników. Pracodawcy organizujący te staże i praktyki otrzymają refundację ponoszonych kosztów, natomiast uczestniczący w nich uczniowie będą otrzymywać stypendiów w kresie trwania stażu. Na poziomie regionalnym zaplanowano także doposażenie szkół prowadzących kształcenie zawodowe w sprzęt i pomoce dydaktyczne, które posłużą także do przeprowadzania egzaminów zawodowych.

Dostosowaniu kształcenia zawodowego do potrzeb i oczekiwań rynku pracy służyć będzie także monitorowanie losów absolwentów szkół zawodowych. Narzędzia do tego monitorowania zostaną przygotowane w ramach projektu finansowanego ze środków europejskich.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama