Reklama

Jak dochodzić odszkodowania za błędy lekarskie

W pozwie o odszkodowanie za błąd w leczeniu trzeba wykazać szkodę wynikłą z zawinionego działania.

Aktualizacja: 08.05.2015 08:41 Publikacja: 08.05.2015 07:31

Jak dochodzić odszkodowania za błędy lekarskie

Foto: Rzeczpospolita, Paweł Gałka Paweł Gałka

Nie każda szkoda, której doznał pacjent w wyniku udzielonych świadczeń zdrowotnych, może zostać uznana za wynik tzw. błędu w sztuce lekarskiej. W wyroku z 1 kwietnia 1955 r. (IV CR 39/54, OSN 1957, poz. 7) Sąd Najwyższy stwierdził, że błędem lekarskim jest czynność (zaniechanie) lekarza w sferze diagnozy i terapii niezgodna z dostępną dla lekarza nauką medyczną.

Kiedy dochodzi do szkody

Za błąd medyczny z pewnością uznaje się naruszenia obowiązujących w danym wypadku – wypracowanych na gruncie praktyki i nauki – reguł postępowania profesjonalisty, za jakiego należy uznać lekarza. Najczęstszymi przyczynami wszczynania spraw są:

- niespodziewana śmierć po zabiegu uważanym za rutynowy;

- ciężkie powikłania w przebiegu schorzeń, niemieszczące się w granicach ryzyka związanego z daną chorobą;

- brak zgody pacjenta na zabieg, który lekarz wykonał;

Reklama
Reklama

- odmowa hospitalizacji poprzez odmowę przyjęcia do placówki;

- lekceważące podejście personelu medycznego, np. brak zainteresowania stanem zdrowia pacjenta;

- nieprawidłowe diagnozowanie poprzez nieprzeprowadzenie bądź zbyt późne przeprowadzenie badań;

- podjęcie nieodpowiedniej terapii sprzecznej z badaniami bądź aktualną wiedzą lekarską.

W wyniku naruszenia standardów postępowania może dojść do szkody. Ta przybiera różne postaci. Dlatego bardzo ważne jest zadbanie o zebranie jak najpełniejszej dokumentacji medycznej świadczącej o zaistnieniu uszczerbku na zdrowiu. I nie chodzi tu tylko o dokumentację przebiegu leczenia. Jeśli na skutek błędu poszkodowany korzysta z opieki pielęgniarki, rehabilitacji, to warto mieć dowody, np. rachunki.

Poszukiwanie winnego

Najtrudniejsze jest udowodnienie winy placówce medycznej i jej pracownikom. Lekarze i szpitale nie chcą przyjąć odpowiedzialności za zaniedbania. Zwykle odstępstwa od normy traktują jako niezawinione powikłania wynikające z przebiegu schorzeń i będące ich normalną konsekwencją. Do tego twierdzą, że pacjent był o nich informowany. To na pacjencie zatem ciąży obowiązek wykazania, że w trakcie leczenia doszło do nieprawidłowości, np. błędnej diagnozy lub zaniedbania w leczeniu. Oceniając, czy wystąpiła wina po stronie lekarza bądź placówki, należy zwrócić uwagę na:

Reklama
Reklama

- sposób przeprowadzenia analizy i interpretacji objawów;

- wykorzystanie wszystkich niezbędnych sposobów diagnozy;

- posiadanie przez personel odpowiednich kompetencji;

- czas reagowania i wdrażania leczenia;

- nieprawidłowości w leczeniu farmakologicznym.

Chociaż pacjent musi znać swoje prawa i nie bać się szukać odpowiedzialnych za negatywne skutki leczenia, to samodzielnie dochodzenie roszczeń bez wiedzy, doświadczenia i znajomości zagadnień medycznych może nie być skuteczne. Dobrze więc przed wystąpieniem do sądu zasięgnąć opinii lekarza niezwiązanego ze szpitalem, w którym się leczyliśmy. Warto go zapytać, czy rzeczywiście w trakcie leczenia doszło do błędu.

Reklama
Reklama

W tak trudnych sprawach warto też skorzystać z porady prawnika specjalizującego się w odszkodowaniach za błędy medyczne. On może też pomóc wykazać, że danego zaniedbania sąd nie uzna za błąd medyczny.

Gdy uda się ustalić szkodę, jaką poniósł pacjent, i udowodnić winę lekarza, należy wykazać związek przyczynowo-skutkowy między nimi. Trzeba udowodnić przed sądem, że szkoda jest następstwem czynu bądź zaniechania.

Sprawa cywilna czy karna

Pacjent może dochodzić swoich praw na drodze cywilnej lub karnej – w takim wypadku składa do prokuratury zawiadomienie o przestępstwie. Jaka jest różnica? W procesie karnym, co do zasady, orzekana jest jedynie wina konkretnych osób za popełnione przestępstwo, za które zostają skazani. Ewentualne roszczenia odszkodowawcze dochodzone są w procesie cywilnym. Plusem sprawy karnej jest to, że powoływanie biegłych nie obciąża finansowo pacjenta czy jego bliskich, a wyrok skazujący wiąże sąd cywilny. W takim przypadku w procesie cywilnym nie trzeba już udowadniać winy konkretnych osób. Wystarczy wykazać szkodę i związek przyczynowy z zawinionym działaniem lub zaniechaniem.

Decydując się na sprawę cywilną, pacjent, który doznał szkody związanej z przebiegiem swojej hospitalizacji, może domagać się jej naprawienia poprzez żądanie:

- zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę;

Reklama
Reklama

- odszkodowania tytułem zwrotu wydatków poniesionych na leczenie;

- renty z tytułu zwiększonych potrzeb i utraconych zarobków;

- ustalenia przez sąd odpowiedzialności pozwanego (np. szpitala) na przyszłość.

Dochodząc któregokolwiek z wymienionych roszczeń pieniężnych, pacjenci zobowiązani są nie tylko określić ich wysokość, ale i wykazać, że jest ona uzasadniona w świetle okoliczności konkretnej sprawy.

Ile można żądać, a ile dostać? Za nierozpoznanie jaskry sąd w Poznaniu zasądził 70 tys. zł zadośćuczynienia (powódka żądała 300 tys. zł). Za nierozpoznanie perforacji przewodu żółciowego sąd w Nowym Sączu przyznał 100 tys. zł (poszkodowana żądała 300 tys. zł).

Reklama
Reklama

Warto też pamiętać, że szkody na osobie przedawniają się z upływem trzech lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie bądź o osobie, która jest odpowiedzialna za jej wystąpienie.

Współpraca Robert Ofiara Kancelaria Adwokacka

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama