Tak więc można było zaobserwować utrzymanie stawek na niezmienionym poziomie albo wręcz ich obniżanie. Podobne zjawisko dotyczyło wynagrodzeń doradców podatkowych – generalnie nie uległo ono zmianie. Niektóre firmy, szczególnie większe, nieco zredukowały zatrudnienie, aczkolwiek nie było to zjawisko masowe.
W przekonaniu wielu szefów firm doradztwa podatkowego lub szefów działów doradztwa podatkowego w kancelariach prawnych po okresie spowolnienia musi – zgodnie z regułami cyklu koniunkturalnego – nadejść ożywienie rynkowe i trzeba wtedy już mieć stosowny potencjał kadrowy – sprawdzonych i doświadczonych doradców, a nie dopiero wtedy odbudowywać zespół. [/ramka]
[ramka][b]Wraca tendencja wzrostowa
Piotr Żarski partner zarządzający Działem Doradztwa Podatkowego Deloitte[/b]
Rynek usług doradczych ma się dobrze. Po kilku miesiącach uspokojenia i pewnej stabilizacji wróciła tendencja wzrostowa i powrócił apetyt klientów na korzystanie z profesjonalnych usług doradczych.
Oczywiste jest, że zeszłoroczne spowolnienie gospodarcze przełożyło się na zwiększenie konkurencji pomiędzy uczestnikami rynku doradztwa podatkowego, co dla wielu podmiotów oznaczało konieczność przeformułowania dalszej strategii rozwoju i redefinicji modelu biznesowego prowadzonej działalności.
Co jednak najważniejsze, wymagający rynek wpłynął na dalszą poprawę jakości i standardów świadczenia usług doradczych oraz zmusił doradców do bardziej proaktywnego poszukiwania „wartości dodanej” dla swoich klientów. Wyższe standardy świadczenia usług to dobra wiadomość dla klientów, jak i dla samych doradców.[/ramka]
[ramka][b]Usługi odpowiadające indywidualnym potrzebom
Jacek Kędzior partner w Ernst & Young[/b]
O pozycji firmy doradczej na rynku decyduje wiele czynników. Z jednej strony kryteria ilościowe: przychody i liczba ekspertów, ale również kryteria jakościowe: natura projektów i ściśle z tym związane kompetencje i umiejętności doradców. Spowolnienie gospodarcze oraz obecne realia ekonomiczne, stały się dla wielu doradców wyzwaniem, które wymusza jeszcze lepsze poznanie i zrozumienie konkretnych potrzeb klientów oraz koncentrację na tych obszarach, które generują realną wartość.
Widoczna jest zmiana w podejściu klientów do rodzaju świadczonych usług – odejście od standardowych porad na korzyść projektów bardziej odpowiadających ich indywidualnym potrzebom i poprawiających ich sytuację finansową oraz pozycję konkurencyjną.
Wymagający rynek to również umiejętność konkurowania w tym sektorze usług, gdzie cena stanowi podstawowe kryterium wyboru doradcy. Klarowne rozróżnienie usług i oferty w zależności od wartości, jaką niosą dla klientów, to zasadnicze wymagania w obecnej sytuacji i przyszłości.
Czasy spowolnienia utwierdziły nas w przekonaniu o słuszności naszej inwestycji w kształcenie nowego pokolenia doradców podatkowych. Nasza inicjatywa – Uniwersytet Podatkowy (EYU) zapewnia nowym pracownikom Ernst & Young zdobycie wszechstronnego doświadczenia we wszystkich kompetencjach i dziedzinach podatkowych.
Utrzymanie pozycji lidera oznacza bowiem ciągłe odkrywanie i rozwijanie indywidualnych talentów konsultantów, którzy każdego dnia muszą udowadniać swoją wartość na bardzo konkurencyjnym rynku.[/ramka]
[b] [i] Czytaj więcej o [link=http://www.rp.pl/temat/471183.html]Rankingu Firm Doradztwa Podatkowego 2010[/link] [/i][/b]