Reklama

Rosną wymagania wobec doradców podatkowych

Konkurencję wygrywają firmy doradcze, które oferują kompleksowe usługi. W cenie są też mniejsze butiki, wyspecjalizowane w konkretnym podatku.

Publikacja: 19.06.2015 09:23

Jarosław Koziński

Jarosław Koziński

Foto: Rzeczpospolita

Przedsiębiorca, który podejmuje decyzję o wyborze doradcy podatkowego, chce zapewnić sobie jak największy spokój i bezpieczeństwo. Po to powierza swoją firmę specjalistom, by mógł się skupić na rozwoju biznesu.

Większość klientów, zamiast zlecać obsługę prawną kilku podmiotom, woli poszukać jednej firmy, która zagwarantuje im nie tylko doradztwo podatkowe, ale również prawne i biznesowe oraz szeroką obsługę z zakresu księgowości, audytu i badania sprawozdań finansowych.

Zespoły multidyscyplinarne

W odpowiedzi na te potrzeby spółki i kancelarie budują zespoły multidyscyplinarne. Większość kancelarii prawnych inwestuje w tworzenie działów podatkowych, co ma też odzwierciedlenie w naszym rankingu. Z kolei firmy zajmujące się doradztwem podatkowym rozszerzają swoje usługi o doradztwo prawne, czego przykładem może być Deloitte Legal czy PwC Legal.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że szef działu podatkowego kancelarii prawnej musi być nie tylko specjalistą od podatków, ale również świetnym menedżerem. O ile jego koledzy z kancelarii często pracują przy dużych projektach zlecanych przez centralę z zagranicy, o tyle on – jeśli chce rozwijać dział podatkowy – musi samodzielnie poszukiwać klientów na polskim rynku.

Rosnące zapotrzebowanie na usługi kompleksowe potwierdza Andrzej Nikończyk, partner w KNDP Kolibski Nikończyk Dec i Partnerzy. Jego zdaniem trudno wskazać jednoznacznie, ilu doradców podatkowych powinna zatrudniać spółka czy kancelaria, by świadczyć tego typu usługi.

Reklama
Reklama

– Wszystko zależy od liczby klientów i od wielkości prowadzonego przez nich biznesu. Najważniejsza jest relacja z klientami, nie tylko odpowiadanie na ich potrzeby, ale również wychodzenie naprzeciw, proponowanie nowych rozwiązań – mówi Andrzej Nikończyk.

Jak zaznacza, przyszłością doradztwa podatkowego jest specjalizacja. Dobry doradca, by świetnie orientować się w przepisach i aktualnym orzecznictwie, powinien wybrać jedną, główną dziedzinę prawa podatkowego, w której będzie się specjalizować.

Mały znaczy skuteczny

Jednocześnie widoczny jest inny trend, zgodnie z którym do odnoszenia sukcesów na polu doradztwa nie zawsze potrzebny jest duży zespół. Niejednokrotnie wystarczy dwóch profesjonalistów cieszących się uznaniem na rynku. Zgodnie z tą tendencją bardzo dobrze radzą sobie małe firmy, wyspecjalizowane najczęściej w konkretnym podatku. Ich klientami są często duże przedsiębiorstwa, które mimo stałej współpracy z inną firmą doradztwa potrzebują rozwiązania konkretnego problemu.

Praca na własne nazwisko

Najnowszym przykładem jest Kancelaria Prawno-Podatkowa Nielepkowicz & Pławiak, założona na początku 2015 r. przez doradców podatkowych pracujących wcześniej w EY. Michał Nielepkowicz zarówno w tegorocznej, jak i w ubiegłorocznej edycji naszego rankingu został uznany za lidera w dziedzinie podatku od nieruchomości.

– Nasza kancelaria jako jedyna na rynku zajmuje się podatkiem od nieruchomości we wszystkich aspektach. Specjalizujemy się w dwóch obszarach: doradztwie dotyczącym podatku od nieruchomości oraz postępowaniach podatkowych i sądowych, co w zakresie tego podatku pozwala nam oferować klientom kompleksowe rozwiązania. Nie tylko pomagamy szukać oszczędności, ale również reprezentujemy klientów w sporach z organami podatkowymi – wyjaśnia założyciel Michał Nielepkowicz.

Jak podkreśla, dodatkowym atutem mniejszej firmy jest oferowanie niższej ceny oraz elastyczne zasady współpracy i dostępność wynikająca z braku korporacyjnych ograniczeń.

Reklama
Reklama

Przykładem firmy, która zatrudniając tylko trzech doradców podatkowych, obsługuje największe przedsiębiorstwa i osiąga ponaddwumilionowe przychody, jest kancelaria Parulski i Wspólnicy.

Jej współzałożyciel i wspólnik doradca podatkowy Szymon Parulski został po raz kolejny w naszym rankingu uznany za najlepszego eksperta w podatku akcyzowym.

– W ostatnim roku zauważyliśmy zmianę w postawie klientów, którzy w coraz większym stopniu doceniają nasze podejście do współpracy. Duże firmy, które na co dzień współpracują z kancelarią gwarantującą im kompleksową obsługę, chętnie omawiają z nami konkretne projekty. Z kolei średnie firmy wiedzą, że nie potraktujemy ich instrumentalnie – mówi Szymon Parulski.

– Zebraliśmy najlepsze doświadczenia w pracy w korporacji, unikając jej słabych stron. Prezentujemy naszym klientom konkretne rozwiązania – dodaje.

Według Parulskiego słabą stroną wielkich korporacji jest podejście konsultanckie, czyli tworzenie teoretycznych raportów i opinii, zwykle z powołaniem się na bogate orzecznictwo. Problem w tym, że dla klienta często niewiele z tego wynika.

Kluczem do sukcesu na rynku doradztwa jest również specjalizacja w problemach podatkowych dotyczących konkretnych branż. Przykładem jest spółka Advicero Tax, która oferuje klientom kompleksowe rozwiązania podatkowe, ale specjalizuje się w wybranych sektorach gospodarki. Skupia się na obsłudze podmiotów prowadzących działalność w sferze: energii odnawialnej, nieruchomości oraz sprzedaży detalicznej i e-commerce.

Reklama
Reklama

– Sukces na rynku doradztwa podatkowego zależy od szeregu czynników. Konieczna jest bardzo dobra praca merytoryczna i właściwe zrozumienie potrzeb klientów, ale również odrobina szczęścia, by pracować z odpowiednimi klientami w odpowiednim czasie. Sukces naszych klientów przekłada się na nasze osiągnięcia. – mówi Katarzyna Klimkiewicz-Deplano, doradca podatkowy, partner w Advicero Tax.

Jak podkreśla, trzy wybrane przez Advicero Tax branże rozwijają się obecnie bardzo dynamicznie, co przekłada się na ich rosnące zapotrzebowanie na usługi doradztwa.

Indywidualne stawki

Firmy biorące udział w naszym zestawieniu niechętnie dzielą się cennikiem, jednak często nie mają tego typu ujednoliconej oferty. Wynika to z faktu, że stawki za usługi są niejednokrotnie dopasowane do sytuacji danego klienta. Coraz rzadziej stosowane jest rozliczenie w zależności od liczby godzin przepracowanych przez doradcę. Wielu klientów chce z góry znać całościową opłatę za jego usługi. Bardzo często pytają również, czy budżet obejmuje obsługę ewentualnego sporu z fiskusem.

Jarosław Koziński

partner zarządzający działem doradztwa podatkowego EY

Reklama
Reklama

Klienci o wiele częściej niż w poprzednich latach poszukują rozwiązań „pod klucz". Wybierają oferty multidyscyplinarne, obejmujące nie tylko doradztwo podatkowe, ale również szeroko rozumiane doradztwo prawne i biznesowe o wysokiej jakości, którą gwarantuje uznana marka. Przedsiębiorcy nie mają czasu, by angażować się w dyskusje czy koordynować prace kilku różnych podmiotów. Wolą powierzyć dany projekt jednej firmie, która zadba o wszystko, a efekt końcowy będzie perfekcyjnie dopasowany do potrzeb klienta. Takich nowoczesnych rozwiązań poszukują nie tylko duże podmioty z kapitałem zagranicznym, ale również polscy przedsiębiorcy, którzy planują np. zagraniczną ekspansję lub emisję długu. Patrząc na plany rozwoju naszych klientów, w ogóle nie zauważamy kryzysu gospodarczego. Przeciwnie, jesteśmy obecnie świadkami wzrostu wynikającego m.in. z napływu zagranicznych inwestycji. Jestem optymistą zarówno co do dalszego rozwoju polskiej gospodarki, jak i rynku doradztwa podatkowego. Uważam, że sprawnie działająca firma doradcza odnosi sukcesy niezależnie od koniunktury, także w okresie spowolnienia gospodarczego. Kluczem jest bycie blisko klientów i oferowanie im rozwiązań dopasowanych do aktualnej sytuacji.

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Nieruchomości
Zmiany w spółdzielniach mieszkaniowych. Kolejny zwrot ws. adwokatów i radców
Prawo w Polsce
Dramat warszawskich rodzin. Nawet miesiąc oczekiwania na pogrzeby bliskich
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama