W najbliższych 12 miesiącach jeszcze się polepszy – tak sądzi ponad 70 proc. ankietowanych, o 30 proc. więcej niż w czerwcu. Znacząco, do 4 proc., zmniejszył się krąg przekonanych, że będzie gorzej.
Prawie co piąty ankietowany zauważył, że w porównaniu z sytuacją sprzed roku do Polski napływa więcej zewnętrznego kapitału (wówczas nikt tak nie sądził). O jedną trzecią spadła liczba twierdzących, iż inwestorów zagranicznych jest mniej (58 proc.). Prawie połowa uważa, że w najbliższych 12 miesiącach przyjdzie do nas więcej kapitału.
Jak się jednak okazuje, w jaśniejszych barwach widać rzeczywistość z dalszej perspektywy. Obraz z bliska jest bardziej szary. Oto bowiem tyle samo respondentów co pół roku temu ocenia jako niezbyt dobre wyniki ekonomiczne firm – swoich klientów. Zaledwie 4 proc. sądzi, że się poprawiły. Nadal ponad 60 proc. ocenia, że dziś są gorsze. Przyszłość klientów- przedsiębiorców rysuje się jednak bardziej optymistycznie – ponad połowa ankietowanych twierdzi, że będzie lepsza.
[srodtytul]Obiecująca prognoza[/srodtytul]
Dobrym miernikiem koniunktury w przedsiębiorstwach jest rodzaj spraw, z jakimi przychodzą do firm prawniczych. [b]Z sondażu wynika, że więcej kancelarii odnotowało przyrost obsługiwanych spraw z zakresu windykacji i restrukturyzacji długów[/b] oraz gospodarczych sporów sądowych. To objawy zakłóceń w gospodarce. Więcej było też spraw z dziedziny zamówień publicznych, trochę więcej z prawa pracy oraz mediacji. Spadła natomiast liczba firm, które zanotowały wzrost spraw podatkowych i z dziedziny prawa własności intelektualnej. Największym powodem do optymizmu może być natomiast deklarowana przez kancelarie nieco większa liczba obsługiwanych fuzji i przejęć, transakcji na rynku nieruchomości, audytów prawnych, projektów lokowania spółek na giełdzie czy też zdobywania kapitału. To mogą być pierwsze symptomy przełamywania recesji.
Prognozy dla rynku usług prawniczych są również obiecujące. To już kolejny sondaż, który potwierdza, że zadyszka gospodarki nie ma znaczącego wpływu na ceny tych usług. Zdaniem zdecydowanej większości badanych są one stabilne; nieco mniej osób niż w poprzednich badaniach obawia się ich spadku.